LG:s årsbokslut

LG säljer fler mobiler till lägre priser

LG lyckades sluta 2009 med kraftigt ökad försäljning av mobiltelefoner och en ökad marknadsandel. Men kostnaden var en prispress som kraftigt försämrade vinstmarginalen i bokslutet.

Publicerad Senast uppdaterad

LG ser ut att befästa sin tredjeplats från år 2008, sett till volymer, men det blev en historiskt låg vinstmarginal för bolagets mobilp>Försäljningen under årets sista kvartal uppgick till 3 890 miljarder KRW (sydkoreanska won), motsvarande 2,41 miljarder euro. Det är en 5-procentig nedgång jämfört med sista kvartalet 2008 trots en kraftig volymökning. Förklaringen till det, och den historisk låga vinstmarginalen förklarar bolaget med lagerrensning där priserna har justerats ner.

Volymen för helåret 2009 uppgick till nära 118 miljoner mobiltelefoner (nära 11% marknadsandel). För sista kvartalet blev volymen nästan 34 miljoner enheter (drygt 11% marknadsandel). För bägge siffror innebär det ökad volym jämfört med 2008 och 2008 års sista kvartal, och dessutom mer än dubbelt så många som för den svensk-japanska konkurrenten Sony Ericsson som dock säljer sina telefoner till ett klart högre snittpris.

LG redovisar inte snittpriset per såld telefon (ASP). Men på bara ett halvår har LG Handsets totala omsättning p>För det nyligen inledda verksamhetsåret 2010 siktar LG på att deras volymer kommer att öka från 2009 års 118 miljoner med runt 19 procent till 140 miljoner. Bolaget avslöjar även att produktportföljen inom smartphones kommer att breddas med differentiering inom innehåll och tjänster.

Omsättning: 17 067 miljarder KRW (+17%)

Rörelseres.: 1 251 miljarder KRW (–22%)

Sålda mobiler: 117,9 miljoner enheter (+17%)

Marknadandel: ca 11 procent (8,3%)