Billigare mobiler

LG:s lönsamhet nära noll

Koreanska LG fortsätter att öka volymerna, men billigare mobiler innebär minskade intäkter och dessutom ett vinstras. Detta framgår av bolagets kvartalsrapport.

Publicerad Senast uppdaterad

LG redovisar en 20-procentig volymökning under årets första kvartal för mobiltelefonerna. Volymen uppgick till 27,1 miljoner enheter vilket kan jämföras med 22,6 miljoner enheter samma period förra året. Jämfört med sista kvartalet förra året då volymrekordet 33,9 miljoner enheter noterades har volymen minskat med 20 procent.

Volymtillväxten sker enligt bolaget på de så kallade tillväxtmarknaderna. Volymökningen är exempelvis hela 126 procent mellan första kvartalet 2009 och 2010 i Kina.

Smolken i glädjebägaren är att volymen nordamerika har minskat med drygt 10 procent från 8,6 till 7,6 miljoner enheter för jämförbar period. En förklaring till detta är den allt större efterfrågan för smartphones där bolagets ställning är svag.

Finansiellt sett har utvecklingen för LG Handsets blivit allt sämre. Årets första kvartal blev förvisso mobilp>

Bolaget förklarar den låga vinstmarginalen med satsningarna på tillväxtmarknader samt förändringar i produktportföljen. LG spår att mobilp>

 LG Handsets, jan-mar 2010

Omsättning: 3 140 mdr krw (–20%)

Rörelseres.: 28 mdr krw (–89%)

Sålda mobiler: 27,1 miljoner (+20%)