Liten tillväxt för smartphones
Under förra årets sista kvartal var tillväxten för smartphonesmarknaden mindre än någonsin tidigare, enligt ett analysföretag.
Med en ökning på 3,7 procent under fjärde kvartalet 2008 var tillväxten för smartphones-segmentet den lägsta någonsin, uppger analysfirman Gartner. Tillväxten under helåret 2008 var betydligt bättre, ökningen var 13.9 procent jämfört med helåret 2007.
- Efter ett starkt tredje kvartal med introduktioner av nya produkter minskade tillväxten igen under fjärde kvartalet då färre attraktiva produkter och ett sämre ekonomiskt klimat som gjorde att de data-abonnemang som förknippas med smartphones hamnade utom räckhåll för de flesta konsumenter, säger Roberta Cozza på Gartner.
Om man ser till smartphone-försäljningens andel av den totala mobilförsäljningen så låg den kvar på 12 procent, samma andel som under fjärde kvartalet 2007. Nokia behåller förstaplatsen bland tillverkarna trots att man under fjärde kvartalet tappade 16,8 procent av sin försäljning jämfört med sista kvartalet 2007. Det resulterade i marknadsandel på 40,8 procent för Nokia.
På andra plats placerade sig Blackberry med 19,5 procent av den globala marknaden och på tredje plats återfinns Apple med 10,7 procent. I Gartners analys beräknas HTC:s marknadsandel endast utifrån de telefoner som tillverkaren säljer under det egna varumärket och därför stannar HTC:s andel på 4,3 procent. Enligt Gartner har nu Samsung tagit steget in bland de fem främsta tillverkarna av smartphones med en marknadsandel på 4,2 procent.