Tre skyller på verktygsproblem
Lockar med täckning som inte finns
De gröna fälten på Tres täckningskarta ska visa de områden där man har röst-täckning.
Tres täckningskarta visar att man har täckning för röstsamtal även där man inte har något eget nät. Men samarbetet med Telenor kring röstsamtal avslutades vid årsskiftet.
Efter ett tips från en läsare, som inom familjen har flera abonnemang hos Tre och som bor och rör sig i och omkring Umeå, tog Mobil kontakt med Tre för att reda ut hur det egentligen ligger till med täckningen i de områden där Tre tidigare samarbetat med Telenor för att förmedla röstsamtal.
Ska man tro täckningskartan på Tres webbplats handlar det bland annat om flera områden i norra Sverige. Men på Tre medger man att kartan inte tillförlitlig och att man vid årsskiftet avslutade samarbetet med Telenor.
- Vi vet att kartan visar fel men det är ett verktygsproblem, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på Tre.
Enligt Hörnfeldt kommer problemet som gör att en felaktig karta visas att bli åtgärdat under första veckan i april.
I skrivande stund ligger kartan fortfarande kvar på Tres webbplats och någon information om att den är felaktig finns heller inte.
Per Hedlund, som tipsade om den försämrade täckningen, reagerade också på att man inte informerat kunderna om förändringen, men det är helt normalt enligt Hörnfeldt.
- Det gör vi aldrig annars när vi stänger av roaming heller, säger Hörnfeldt.
Vad gäller för kunder som tecknat abonnemang i tron att det finns täckning i de här områdena?
- Vi garanterar bara täckning på den adress där folk är skrivna så det är det som gäller.
- När kunderna har hört av sig med klagomål om att det är dålig täckning där man bor så har vi varit generösa med att låta dem säga upp abonnemanget.
Företagskunder får säga upp sina abonnemang under förutsättning att täckningen är dålig på den adress företaget ligger.