Lurendrejerier med SMS fortsätter
"Hejsan!
Jag heter Sara och vill chatta med dig på mobilen. Skicka ett SMS med ordet Sara till nummer 72399,
Hälsningar Sara"
Detta står i de mejl som det svenska företaget 3-Call nu skickar ut i massor.
Längst ned i majlet står företagets namn, boxadress samt att ett SMS kostar 12 kronor.
Skickar man ett SMS till numret får man ett automatiskt svar som lyder: "Hej, hej, finns det någon som inte har något att göra? Vad heter du förresten?".
Svarar man på det och fortsätter skicka SMS får man ytterligare automatiska svar.
Den tredje gången man skickar SMS får man till svar att kommandot är felaktigt och att man ska skicka ett nytt för att "logga in sig på chatten".
3-Call fick för några månader sedan förbud mot sin tidigare oseriösa reklamkampanj, av Konsumentverket.
Enligt Annika Hernod, jurist på KO sekretariatet kan den nya versionen av 3-Calls tillvägagångssätt bryta mot föreläggandet.
- Det här verkar vara en form av reklam, där det inte tydligt framgår att det är just reklam. Vi kommer inom kort göra en kontroll av hur 3-Call följer sitt föreläggande. Förmodligen kommer vi anse att detta är reklam, och då ansöker vi om utdömande av föreläggandet, säger hon.
Då tvingas 3-Call att böta 200.000 kronor.