Lyxmobiler ska lyfta LG
Genom att konkurrera med Apples Iphone och lansera ett eget varumärke för extremt påkostade mobiler hoppas LG kunna gå om Samsung på världsmarknaden.
I en intervju med den koreanska nyhetsbyrån Yonhap säger LG:s mobilchef Ahn Seung-Kwon att man siktar på att gå om Samsung på världsmarknaden och bli näst störst inom de närmaste tre åren.
Enligt analysföretaget Gartner hade LG under första kvartalet i år en marknadsandel på 9,9 procent, vilket kan jämföras med Samsungs andel på 19,9 procent och Nokias marknadsandel på 36,2 procent.
LG menar att man kan uppnå det högt satta målet bland annat genom att satsa på modeller i de övre prissegementen. Mest extrema blir modellerna som ska lanseras under ett nytt varumärke och som LG jämför med Nokias Vertu-mobiler och Toyotas Lexus-bilar.
I Sverige har LG lanserat designmobiler som inte varit särskilt påkostade under samlingsnamnet Black Label, exempelvis LG Chocolate. Under fjärde kvartalet i år kommer ytterligare en Black Label-telefon men den beskrivs av LG som en direkt konkurrent till Apples Iphone.
Föga oväntat ska LG också fortsätta sin satsning på Prada-mobiler och håller för närvarande på att ta fram en tredje Prada-mobil.