Många anmälningar mot Jamba
Många irriteras eller imponeras av ringsignalen "Crazy Frog". Jamba, som säljer ringsignalen, marknadsför sina produkter hårt i tv och på webben. Men företagets försäljningsmetoder får kritik.
I Storbritannien har klagomålen mot Jamster, som är Jambas motsvarighet där, varit så många att regeringen beslutat att inleda undersökningar av företaget. Klagomålen kommer från föräldrar vars barn lurats att påbörja abonnemang när de köpt ringsignaler. Jamster har även en stämning emot sig i Kalifornien, skriver sajten BetaNews.
Här i Sverige har inte mindre än 45 anmälningar mot Jamba inkommit till Konsumentverket sedan förra året. Det är en ovanligt hög siffra.
En stor andel av klagomålen rör även här avtal som ingåtts med underåriga. Men där finns också klagomål på vilseledande marknadsföring, debitering för bilder som inte beställts och ringsignaler som beställts men inte skickats.
Ett vanligt scenario är att någon som tror sig köpa en enstaka ringsignal omedvetet beställer ett abonnemang där en avgift dras varje vecka eller månad. Klickar du på en ringsignal på Jambas hemsida kommer du alltid direkt till en knapp för beställning av ett helt "paket" med abonnemangsavgift. För att köpa enstaka produkter måste du i stället klicka på en särskild länk, längre ner på sidan.
Under allmänna villkor på Jambas hemsida står "För att använda tjänsterna måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillstånd. I annat fall är avtalet är ogiltigt." Vem som helst som har tillgång till en mobiltelefon kan dock beställa Jambas tjänster genom att knappa in telefonnumret och sedan skriva in lösenordet som skickas till telefonen via sms. Någon annan identifiering behövs inte.
Ansvariga på Jamba har valt att inte uttala sig i frågan.