Många spel men få som spelar

Operatörerna storsatsar och allt fler spel kommer både ut i en vanlig och i en mobil version. Trots utbudet är det fortfarande få som laddar ner och spelar spel i sin mobil.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är M Metrics som i en ny undersökning visar att bara 2,5 procent av mobilanvändarna i Tyskland laddade ner ett spel i mars och siffrorna för Storbritannien och USA som också är med i undersökningen är inte mycket högre.

Anledningen som spelarna uppger är främst priserna och att man helt enkelt saknar intresset. Undersökningen visar att nedladdning av spel ofta sammanfaller med att man köpt en ny mobil och tillströmningen av nya spelare är låg.

Trots att både operatörer och speltillverkare satsar stort är alltså konsumenterna avvaktande. På M Metrics tror man att snabbare nät och telefoner med större skärmar kommer påskynda utvecklingen, men man tycker ändå att operatörer och speltillverkare måste satsa betydligt mer på marknadsföring för att bli lyckosamma.

I mitten av maj samlas spelbranschen i Los Angeles för årliga spelmässan E3 och där är även alla de stora mobiltillverkarna på plats. Nokia ska ha en stor presskonferens och övriga tillverkare lär inte ligga på latsidan de heller.