Endast 32 procent av de konsumenter som djupintervjuats i en undersökning av det danska konsultbolaget Strand Consult utnyttjar specialiserade wap-tjänster.
38 procent däremot använder wap för att få tillgång till webben, 81 procent nyttjar wap för att nå portaler och 58 procent använder sig av bokmärken.
41 procent av användarna har wap för att kunna mejla. Endast fyra procent har handlat via wap - jämfört med 57 procent som någon gång handlat på webben.
Och det finns fler privat-användare än professionella användare. 49 procent av användarna har wap för privat bruk och 46 procent brukar wap i professionen. Hos 66 procent av användarna betalar arbetsgivaren telefonräkningen.
Intervjupersonerna uppger att de största hindren mot att använda wap är kostnaden och att man måste använda sig av bokmärken eller menyer på portaler för att få tillgång till tjänsterna.
Dessa hinder resulterar i att 50 procent av användarna i undersökningen använder sig av wap endast en gång i veckan.
Trots detta är förtroendet relativt högt för wap. 53 procent uppger att de uppfattar system för mobil handel som säkert eller mycket säkert.