Nödåtgärd
Microsoft kapar priset på surfplatta
Windows RT-plattor har inte blivit den succén som Microsoft förmodligen hoppades på och därför väljer nu företaget att vidta åtgärder.
Konkurrensen inom surfplatteområdet är stenhårt. I USA är det främst Apple som dominerar men här i Sverige har även Samsung ett starkt fotfäste. Andra konkurrenter har försökt att ta en andel men gett upp på obestämd framtid, exempelvis LG, medan andra som bland annat Asus, Acer och Google med Motorola friskt kämpar vidare.
Microsoft strategi att dela upp Windows för plattor i två olika varianter, Pro som är en ”full-version” och en mer begränsad RT-version har inte mottagits med några större fanfarer. Även vi på Mobil har varit kritiska till tilltaget.
Nu verkar det som Microsoft också insett att de måste göra något, och den förhoppningsfulla lösningen stavas prissänkning. Den billigaste Surface RT modellen, exklusive skärmskyddet som även är ett tangentbord, prissänks enligt Microsofts hemsida från 499 dollar till 349 dollar. Samma enhet, fast med tangentbord, kostar numera 449 dollar istället för 599 dollar.
Sedan debuten i oktober har Surface endast sålts i 900 000 enheter i USA under årets första kvartal, enligt siffror från IDC. Tillsammans med partners som Acer och Asus såldes det 1,8 miljoner enheter. IDC har inte specificerat hur många av dessa som är RT respektive Pro men säger att den sistnämnda utgör större delen av de sålda enheterna. Sammanlagt utgör Windowsbaserade plattor 3,7 procent av den totala marknaden i USA. Globalt har den en 7,4 procentig andel om man ser till första kvartalet i år.