Missnöje över Tres knappa kundtjänst

Publicerad Senast uppdaterad

Efter det att Mobil skrev om att det var strul med vissa Nec E616 har en mängd läsare med samma problem hört av sig.

Precis som i de tidigare fallen stänger telefonen av sig själv för att därefter gå igenom hela startprocessen igen.

Störst verkar dock missnöjet vara över Tres kundtjänst.

- Jag anmälde felet redan i början av april, och jag har ännu inte hört något från dem. Så jag måste fortsätta att använda min felaktiga Nec E616, som stänger av sig tio gånger om dagen, säger en av de drabbade.

Väntetider i telefon hos kundtjänst på upp till en timme uppges inte vara ovanligt, liksom reklamationer som hamnar mellan stolarna och inte åtgärdas.

På Tre är man medveten om att kundtjänst inte fungerar som det sett ut hittills.

- Det gjordes en missbedömning om hur många som skulle höra av sig till kundtjänst när organisationen från början planerades. Kundtjänst är med andra ord för fåtalig för att kunna hinna med alla kunder. Vi är oerhört medvetna om detta och tar problemet på största allvar, säger Georg Ebert, informationsansvarig på Tre.

Därför anställs nu fler på kundtjänst parallellt med att sättet att arbeta på ska effektiviseras.

Hur då?

- Det kommer vi gå ut med senare.

När kommer det fungera smärtfritt att reklamera en vara via kundtjänst?

- Det kan jag inte svara på exakt. Men det rör sig om en snar framtid.

De med krånglande telefoner kan under tiden säkrast reklamera via sin butik.

De med Nec E616 som bootar om sig får en lånetelefon under reparationstiden, som beräknas ta runt en vecka. Går felet inte att laga får man en ny telefon.