Mobil för barn blev en flopp
För ungefär ett år sedan lanserade Telia Mobile, med buller och bång, Sagem MC815 - mobiltelefonen för barn.
- Den där satsningen var en stor miss. Vi har sålt skrymmande lite av Sagem MC815, säger Ingert Åkeson, säljare på en av Telias butiker.
Ett och annat exemplar ligger kanske kvar och dammar på någon hylla, men ute i butikerna finns inte längre några färgsprakande modeller kvar.
- Vi trodde aldrig att det skulle finnas något större intresse av telefonen. Det visade sig ju senare att vi fick rätt. Den var alldeles för dyr i förhållande till prestandan. Och målgruppen var för smal, säger Kåre Sjöholm, presschef för Telia Nära.
Ingert Åkesson tror snarare att föräldrar väljer att inte skaffa mobil alls till sina barn, dels på grund av hälsorisken och dels på grund av rånrisken.
Charlotte Züger, pressansvarig på Telia Mobile, betonar att kampanjen vände sig till föräldrar, med barn i 7-12 års åldern. Telefonen skulle underlätta för föräldrarna att få tag på sina barn, som en säkerhet.
Charlotte Züger tror att just MC815 sålt så dåligt på grund av att de flesta föräldrar ger barnen sin gamla mobiltelefon, när de själva köper en ny.
Ingen ny liknande kampanj planeras.