Mobil marknadsföring i sociala nätverk växer
I USA hålls just nu en konferens om hur Facebook och andra sociala nätverk utvecklas nu när de flyttar in i mobilen. Mobil är på plats.
Ett av de event som Mobil bevakar den här hektiska veckan är O'Reilly- konferensen GSP East 2008. 300 specialister inom området har tagit sig till Washington DC bland annat för att diskutera den mobila kanalen och hur den kan användas viralt i de sociala nätverken.
Sociala nätverk som Myspace, Facebook och Linkedin används av ett stort antal miljoner människor världen över. Interaktionen mellan vänner och bekanta, kollegor och affärskontakter, flirtar och skolkamrater formaliseras och struktureras i de sociala nätverken och ger i praktiken medlemmarna kontrollen över något som kan beskrivas personliga massmediekanaler.
Det som hindrar sociala applikationer att ta sig in ännu bättre i mobilen är i huvudsak två faktorer enligt Ro Choy, chef för affärsutvecklingen på Rock You, som är en av världens största applikationsleverantörer till nätverk som Facebook och Myspace.
- Det finns en alltför stor olikhet i de mobila plattformarna och en brist på en gemensam utvecklingsmiljö. Jag tror att nya telefoner som iPhone och initiativ som Ericssons IMS kommer att förenkla och driva utvecklingen, säger Ro Choy.
Och det finns stora pengar för företagen bakom sociala tjänster att tjäna på mobil integration av tjänsterna. Med mobilens kamera, sensorer, positioneringsfunktioner, och mikrobloggar som Jaiku och Twitter, blir den personliga kanalen ofta minst lika intressant som vanlig media. Det som gör den intressant och relevant är just det personliga - en skärm som presenterar polarnas status är betydligt mer användbar än en trist animation eller meddelande från operatören.
Så kallad "face time" på mobilens skärm är inte oviktig. Marknadsförare som lyckas väva in sitt budskap i interaktionen mellan enskilda medlemmar i sociala nätverk uppvisar en genomsnittlig klickfrekvens på 0,28 och ända upp till 30 procent beroende på hur väl man lyckas med den virala spridningen. Siffrorna tål att jämföras med traditionell webbannonsering, som ligger på betydligt mer blygsamma 0,2 procent.
Ofta talas det om hot mot personlig integritet när man tar upp ämnet sociala nätverk och mobila applikationer. De sociala nätverken har tagit oss in i en värld där gamla värderingar om vad som är "privat och hemligt" har ersatts med "unikt och offentligt". Utvecklingen är av stort intresse för den som vill marknadsföra eller sälja sin produkt över nätet.
- Tidigare brydde sig användarna betydligt mer om sånt som rör personintegritet. Folk kunde bli förbannade om det dök upp bilder på dem på webben och hävda att publiceringen var ett intrång på personintegriteten. Situationen har snabbt ändrats i och med intåget av de sociala nätverken - nu är det personliga uttrycket och utforskande som gäller. Vi registrerar och publicerar frivilligt högst privat information om vilka böcker och filmer vi gillar en guldgruva för annonsörer, menar Ro Choi.
Mer om framtiden för sociala nätverk i mobilen kommer i det kommande numret av tidningen Mobil:Business.