Mobil-TV funkar bäst hemma i soffan

Teracom har haft igång sitt test av mobil-tv i en dryg månad nu och vanligast är att testpiloterna tittar när de är hemma. Populäraste kanalen bland män är Canal+ Sport och bland kvinnorna Kanal 5.

Publicerad Senast uppdaterad

I sitt test har Teracom varit måna om att få en bred grupp människor representerade och nu när testet gått halvvägs har man redovisat några slutsatser man hittills kunnat dra. Bland annat framkommer det att de flesta förväntade sig att man skulle se mobil-tv främst när man pendlade eller väntade, men i praktiken visade det sig att det vanligaste var att man tittade i hemmet. Orsaken till det kan dock vara att testnätet för mobil-tv inte har täckning i Stockholms tunnelbana.

Teracoms test har genomförts i Stockholm och Sundbyberg och fortsätter till den 31 januari. Man har nu hunnit igenom drygt halva testet och under den första månaden var alla de 13 tv-kanalerna och de tre radiokanalerna gratis att titta på. Efter den inledande månaden har man istället fått betala för betalkanalerna i utbudet, 10 kronor per kanal eller 50 för alla. Ännu kan dock Teracom inte säga något om hur många som tecknat sig för betalkanalerna.

Mediemätning i Skandinavien, MMS har genomfört en undersökning inför försöket och redovisade igår en del av resultatet. Man kom bland annat fram till inför försöket att testpiloterna vanligen har en pendlingstid på mellan 31 och 40 minuter per dag. Under den perioden angav testpiloterna att de redan tidigare använde mobilen flitigt, men då till andra saker än att titta på tv. Att tala i telefon samt att skicka och ta emot sms var vanliga sysselsättningar.

Undersökningen som består av två enkäter bland testpiloterna visar att tittarbeteendet inte skiljer sig nämnvärt från vanligt tv-tittande. Man tittar mest i hemmet och man tittar främst på kvällstid då även vanlig tv har flest tittare.

- De mest populära programmen var bland annat Gomorron Sverige, Tipssöndag, samt Roomservice och fotbollsmatcher på Canal+ Sport, berättade Jenny Glahns på MMS.

Bland radiokanalerna var P3 Star mest populär och till skillnad från tv-tittandet var radiolyssnandet koncentrerat till morgnarna.

Testet Teracom genomför sker i samarbete med bland andra Boxer och Telenor och det är de som sköter kundtjänst och kontakt med testpiloter under testet. Därifrån rapporterar man om ett lyckat försök hittills och få frågor till kundtjänst.

Med tanke på att det här är en ny tjänst är det ett bra betyg, säger Michael Bergman på Telenor. Där har man sedan tidigare erfarenhet av tv-sändningar i mobilen men då via företagets 3G-nät. Michael Bergman tror i framtiden att vi får se en blandning av nedladdade klipp via 3G-nätet och sändningar som dvb-h, den teknik som Teracom nu använder i testet.

Det programutbud som finns under testperioden är till största delen samma sändningar som sänds normalt, men det finns även mobilanpassat innehåll. MTV Shorts är en sådan kanal och Telenor har tidigare erfarenhet av att beställa tv-produktioner med specifikt mobilanpassat innehåll som man sänt via 3G-nätet.

Än så länge är framtiden för mobil-tv dock oklart. Lennart Ivarsson som är informationschef på Teracom anser att det fortfarande är en öppen fråga. PTS har inte delat ut det frekvenstillstånd som krävs och utan det är mobil-tv begränsat till testverksamhet. Det som talar för Teracom i en eventuell senare utdelning av tillstånd är att man driver ett öppet nät dit andra aktörer sedan bjuds in.

Dvb-h är den teknik som såväl Teracom som Viasat och Telia använder i sina tester, men Lennart Ivarsson säger att Teracom inte definitivt bestämt sig för vilken teknik som ska användas. Däremot är det rimligt att anta att vi i Norden följer den utveckling som gäller i resten av Europa och där är det dvb-h som har starkast fäste. I Finland lanserar man till exempel kommersiella dvb-h-sändningar nu i dagarna.

Teracoms test med mobil-tv slutförs den sista januari och under våren kommer man att presentera en mer utförlig rapport om hur användarna upplevt och använt tjänsten.