Mobila annonser för miljarder

Marknaden för annonsering på mobiler är ännu liten. Enligt analysfirman Kelsey Group kommer det att ändras framöver.

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt en rapport från Kelsey Group kommer annonsering i mobiler att öka avsevärt under de närmsta åren. De har gjort en uppskattning av marknadens utveckling de kommande fem åren.

Företaget uppger att det kommer att köpas mobila annonser för 33 miljoner dollar i USA i år, motsvarande 220 miljoner kronor. De tror att marknaden kommer att växa med 112 procent per år i snitt.

Om det går som Kelsey Group siar, skulle det betyda att den mobila annonsmarknaden i USA år 2012 uppgår till 1,4 miljarder dollar, det vill säga drygt 9,3 miljarder kronor.

Som skäl till den optimistiska prognosen pekas ett antal indicier ut.

Söktjänstföretagen letar efter fler plattformar att få ut mer av sina annonsprodukter på, som exempelvis betalda söklänkar. Google uppges ha fler villiga annonsörer än nuvarande trafiknivåer kan klara av.

Den ökade försäljningen av gps:er fortsätter och företaget räknar med att 50 procent av apparaterna byts inom fem år och med det följer större möjligheter att göra mobila program till dem.

Företaget tror att Apples Iphone kommer att locka fler tillverkare till mobilmarknaden med liknande produkter, vilket kommer att pressa konsumentpriserna på mobiler ytterligare.

Söktjänster av gula sidorna-typ med lokal information ser också mobilen som en verksamhetskritisk kanal och det kommer också att öka intresset för mobil annonsering.

Till det kommer den allmänna utvecklingen mot mobilt bredband, med kraftfullare mobiler som kan hantera komplexare mjukvara, vilket ger tekniska förutsättningar för mer avancerade annonslösningar.