Enkät: Hur SMS:ar du?

Mobila textappar konkurrerar ut SMS

Antal skickade sms minskade med hela 11 procent mellan första halvåret 2011 och första halvåret 2012, visar en sammanställning från Post- och telestyrelsen. Samtidigt blir meddelandetjänster via Facebook och Twitter och textappar som Skype, WhatsApp och Viber blir alltmer populära.

Publicerad Senast uppdaterad

Sociala meddelanden via Facebook och Twitter och mobila textappar som Skype, WhatsApp och Viber blir alltmer populära. Aldrig förr har påverkan på traditionella meddelandetjänster varit så påtaglig: antalet skickade sms minskade nämligen med hela 11 procent i Sverige mellan första halvåret 2011 och första halvåret 2012. Detta enligt en statistiksammanställning som Post- och telestyrelsen, PTS, publicerade i går. Det innebär att sms-volymen sammanlagt krympt med över en miljard sms under perioden, från 9 163 miljoner sms till 8 115 miljoner. Den bakomliggande orsaken till förändringen i våra textningsvanor är tillväxten av mobilt bredband.

– Vi har sett en viss minskning av antalet SMS som skickas, men inte alls lika stor som den siffra PTS uppger för branschen som helhet. Att användningen

av SMS minskar beror givetvis på att alltfler kunder använder andra typer av internetbaserade meddelandetjänster och sociala nätverk såsom

Facebook och Twitter, säger Ulrika Steg, chef för mobilitetstjänster på Telia, till Mobil.

Sms har fortfarande plats hos konsumenterna

Både Malin Mellberg, pressansvarig på Tele2 och Erik Hörnfeldt, presschef på 3, instämmer med att utvecklingen för sms hänger ihop med tillväxten av

smartphones och mobilt bredband, vilka lett till nya beteenden. Men sms har fortfarande sin plats hos konsumenten, säger Hörnfeldt.

– Vi antar att sms-volymerna beror på att Facebook blir allt viktigare för behovet att säga grattis på födelsedagen, god jul och så vidare, medan behovet av at meddela ’jag blir försenad till mötet’ tillfredsställs fortfarande av sms – och kanske iMessage, säger han, och fortsätter:

– I och med att sms allt mer sällan säljs styckevis utan allt oftare i bundles och ofta med ett abonnemang för röst och data, ser vi det inte som kritiskt.

Antalet mobila bredbandsabonnemang fördubblades nämligen under perioden till 6,2 miljoner i slutet av juni 2012, medan abonnemang på mobilt bredband som tilläggstjänst ökade med 82 procent till 4,1 miljoner. Även antalet abonnemang på mobilt bredband som fristående tjänst ökade med 12 procent till 2,0 miljoner.

"Nya typer av abonnemang"

På Telia anser Ulrika Steg att utvecklingen inom sms och mobilt bredband kräver att man går tillbaka till ritbordet och tar fram nya typer av abonnemang.

– Den här övergången hänger ihop med en ökad efterfrågan på data som är viktig för oss att hantera. Vi gör därför stora investeringar i våra nät som till

exempel utbyggnaden av 4G och kapacitetsförstärkningar av 3G-nätet. Men det innebär också att vi behöver få fram nya erbjudanden som möter den här efterfrågan. Det är något vi arbetar vi nu arbetar med, säger Ulrika Steg.

Utvecklingen för abonnemang utan mobilt bredband gick däremot i motsatt riktning. Abonnemang med enbart mobila samtal minskade med 8 procent till 4,0 miljoner, ett abonnemangssegment som starkt domineras av just Telia och Tele2, med tillsammans cirka 80 procent av abonnemangen. Antalet mobilabonnemang med röst och data, men utan tilläggsabonnemang på mobilt bredband minskade med en hel miljon till 3,4 miljoner.

SMS, Facebook, iMessage, WhatsApp: Hur sms:ar du? Svara på Mobils enkät! 

(Enkäten tar cirka tre minuter att fylla i, och är helt anonym)

Klicka här för att komma till enkäten