Tekniken finns, utrustningen är på plats. Nu väntar vi bara på tjänsterna. Mobila trafiksystem kan stå inför sitt genombrott, om entreprenörerna tar de chanser som finns. Det var en av slutsatserna på Mobil:Business frukostseminarium om intelligenta trafiksystem (ITS).
Det känns som en självklart bra idé. Den mobila infrastrukturen kan hjälpa till med mycket inom transportsektorn. Transportföretag vill ha hjälp med allt från orderleverans till optimering av transportrutter. Vanliga konsumenter vill veta hur man effektivast tar sig från där man befinner sig till punkt B under rådande trafikförhållanden. Informationen finns där, och mobilen är det självklara mediet.
- Vi trodde i början av 90-talet att det skulle bli en boom för det här då, men det tar alltid längre tid än man tror, säger Anneli Amft på vägverket.
Vägverket har i dag bra information om vägnätet och samarbetar med SL, Banverket SOS, Polisen. Men den huvudsakliga kanalen ut till trafikanterna är radio. Det är en bra, etablerad tjänst, men man kan inte skräddarsy informationen efter trafikantens position den vägen.
Annons
- Vi ska vara duktiga på information om trafiksystemet. Andra är väldigt duktiga på att förmedla den och bygga tjänster. Vi tror att det finns pengar att tjäna här för tjänsteutvecklare, anser Anneli Amft.
Annons
Anneli Amft på Vägverket talar sig varm för ITS-kongressen i Stockholm i september nästa år.
Efterfrågan finns i alla fall. Åke Lindström på SL, eldsjäl inom området intelligenta trafiksystem, beskriver hur man i enkäter kan konstatera att deras resenärer skulle vara i stort sett nöjda med SL:s information, om det inte vore för trafikstörningsinformationen, som ensam räcker för att dra ner betyget till 50 procent nöjda kunder.
Telenor tror i alla fall så mycket på intelligenta fordonssystem att man skapat ett nytt dotterbolag Telenor Connexion, vars affärsområde är kommunikation mellan maskiner, där fordon är en viktig del.
- Det finns många rigida problem med operatörernas prismodeller och tekniska plattformar som hindrar utvecklingen av tjänster. Om sms-tjänsten är nere för service en timme en vardagsnatt kanske det inte är ett stort problem för kontantkortskunden, men för maskiner som ska uppdatera sig då är det ett stort problem, förklarar Göran Brandt på Telenor Connexion.
Telenor Connexion är i praktiken en egen teleoperatör i allt utom radionätet. Och förutom Telenors nät har man tecknat roamingavtal med 250 andra operatörer världen över.
- Vi försöker anpassa prissättningen efter kundens affärsmodell, säger Göran Brandt, och fortsätter att om det är fastpris som behövs, så är Telenor Connexion beredda att ta den risken för att trafiken blir högre än beräknat för tjänsten.
Åke Lindström på SL debatterar ITS med de andra i panelen.
Inom logistikbranschen finns det redan flera success stories på hur mobila trafiksystem kan spara mycket pengar och arbete för kunderna. Andreas Östlund på Vehco tar en av sina kunder som exempel. Med deras smartphone-baserade system har transportföretaget Dalafrakt dels sparat mycket pengar på att 3000 order i veckan som tidigare sköttes per telefon med pappersexcercis som efterarbete nu sköts digitalt. Dels har man fått bättre överblick över verksamheten och nöjdare kunder.
Men tillbaka till bilköerna. Göran Brandt ser hur Telenor och de andra operatörerna har något att bidra med här.
- Vi har tillgång till positionsinformation för våra kunder. Användandet av den informationen är en integritetsfråga, men om man ser att 100 Telenorkunder sitter still i Haga Norra utanför Stockolm har man fått fram information om bilköer som är okänslig ur integritetssynpunkt.
Åke Lindström på SL ser den internationella kongressen ITS som äger rum i Stockholm i september nästa år som den potentiella genombrottspunkten. Han sammanfattar situationen:
- I dag finns alla tekniska förutsättningar på plats. Vi har en bra infrastruktur. En fordonsindustri. En stark IT-industri och ett fungerande kommunikationssystem. Vi kan lyfta oss själva i håret och förverkliga de här tjänsterna.