Mobilförsäljningen forsätter öka

Under första kvartalet ökade mobilförsäljingen i Sverige med drygt 5 procent, enligt branschorganisationen MTB.

Publicerad Senast uppdaterad

I första hand är det musikmobiler och avancerade kameramobiler som säljs, säger Mats Holme, vd för branschorganisationen MobilTeleBranschen (MTB) i ett pressmeddelande. Över hälften av de mobiler som säljs nu har musikspelare. MTB uppger också att en tredjedel av mobilerna här till den grupp som MTB räknar som avancerade kameramobiler. Indelningenar gjorts efter om telefonens kamerafunktioner ligger i den övre delen av segmentet för kameramobiler och till exempel har autofokus och blixt. Totalt tror man att det kommer säljas 3 miljoner mobiltelefoner under året i Sverige. När det gäller dect-telefoner tror man att siffran kommer vara 1,25 miljoner.

Enligt MTB uppger mobiloperatörerna att musiknedladdningar över mobilnäten har "tagit ordenlig fart". På företagsmarknaden är en av de hetaste trenderna just nu push-mail, vilket innebär att man inte behöver koppla upp sig manuellt varje gång man vill kolla om man fått mail utan det sker automatiskt på samma sätt som sms eller mms.