Mobilförsäljningen i Europa ökade med 24 procent
Smartphonesförsäljningen har ökat kraftigt på den europeiska marknaden under det senaste året, enligt IDC. Den har ökat med hela 70 procent. Detta kan jämföras med vanliga mobiltelefoner som ökat med 23 procent. Trots ökningen för smartphones utgör de fortfarande mindre än 5 procent av den totala mobilmarknaden.
Detta är något som Nokia har fått känna av. Deras smartphonesförsäljning ökade med 40 procent men trots detta minskade deras totala försäljning med 8 procent. Nedgången till trots är man fortfarande den största tillverkaren på den europeiska marknaden med 34,3 procent av marknaden.
Därefter följer Siemens med en marknadsandel på 15,2 procent. Jämfört med förra året minskade försäljningen med 5 procent. På tredje plats ligger Samsung med 13,2 procent av marknaden. Sony Ericsson placerar sig på en fjärdeplats, tätt efter Samsung, med 12,9 procent. 3,4 procent av Sony Ericssons försäljning utgörs av smartphones.
Motorola hamnar på femte plats. Företaget har 10,1 procent av den europeiska marknaden. För närvarande utgör smartphones 2,2 procent av försäljning och under slutet av 2004 och början av 2005 planerar man att utöka sitt smartphonessortiment.
Bild: Nokia 6670, Sony Ericsson P910i, Siemens SK65, Motorola A1000 (en eller gärna flera av dessa)