Mobilförsäljningen ökade med 21 procent

Publicerad Senast uppdaterad

2002 såldes drygt 431 miljoner enheter på mobilmarknaden. 2003 var siffran uppe i 520 miljoner sålda enheter. Det motsvarar en ökning med 20,5 procent.

Enligt Gartner har efterfrågan på de växande marknaderna har varit betydligt högre än förväntat. Dessutom har personer på marknader med hög mobiltäthet i hög grad bytt ut sina mobiltelefoner mot nya enheter.

Ordningen på listan över de mobiltillverkare som har störst andelar av världsmarknaden har inte förändrats. Däremot har Nokias ledning minskat något. Även Motorolas och Sony Ericssons andelar har krympt. Samsung, Siemens och LG har i stället ökat sina andelar av världsmarknaden.

Andelar av mobiltelefonmarknaden 2003:

Nokia 34,7 % (35,1)

Motorola 14,5 % (16,9)

Samsung 10,5 % (9,7)

Siemens 8,4 % (8,0)

Sony Ericsson 5,1 % (5,4)

LG 5,0 % (3,2)

Övriga 21,8 % (21,7)