Mobilförsäljningen ökade med 30 procent 2004
Under 2004 såldes fler än 674 miljoner mobiltelefoner. Det är fler än någon vågade räkna med. Det är alltså en 30 procentig ökning jämfört med de 520 miljoner enheter som såldes 2003.
Nokia är fortfarande världsledande men minskade sin andel av världsmarknaden från nästan 35 procent 2003 till knappt 31 procent 2004. Kvartal fyra gick dock bättre än kvartal tre för den finska tillverkaren med 33 procent i stället för 31 procent av världsmarknaden. Förutom Nokia var det bara Siemens som minskade sin marknadsandel bland de stora tillverkarna. Alla andra ökade.
Sony Ericsson och LG fortsätter sin jämna kamp om femteplaceringen. 2004 var det LG som klarade sig bäst med 6,3 procent av världsmarknaden. LG tog således över femteplatsen från Sony Ericsson som ligger hack i häl med en marknadsandel på 6,2 procent. Båda företagen har ökat sina andelar med en dryg procentenhet sedan förra året.
Nu återstår att se hur försäljningen kommer att se ut på de ''mättade marknaderna" 2005. I Japan har försäljningen visat tecken på att avta. Gartners analytiker tror att den stora försäljningen kommer att ligga bland de billigare modellerna 2005.
Mobiltillverkarnas andelar av världsmarknaden i procent 2004 (2003 inom parentes)
Nokia: 30,7 % (34,8)
Motorola: 15,4 % (14,5)
Samsung: 12,6 % (10,5)
Siemens: 7,2 % (8,4 )
LG: 6,3 % (5,0)
Sony Ericsson: 6,2 % (5,1)
Övriga: 21,6 % (21,7)