Mobilmarknaden växte 21 procent

Mobiltelefonförsäljningen ökade 21 procent under sista kvartalet 2006 jämfört med samma period förra året. De stora mobiltillverkarna drar ifrån de mindre och störst tillväxt finns utanför Europa och USA. Detta enligt en analys från Gartner som publicerades under fredagen.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobiltelefonförsäljningen hamnade strax under en miljard på knappt 991 miljoner sålda mobiler under 2006. Lägger man till det de mobiler som fanns i lager hos distributörer och återförsäljare blir summan över en miljard mobiler.

Överlag har de stora mobiltillverkarna ökat sina volymer på bekostnad av de mindre. Nokia ökade exempelvis sin marknadsandel till 34,8 procent för helåret 2006 och stärkte därmed sin förstaposition. Företaget följs av Motorola på 21,1 procent och Samsung 11,8 procent. Bland annat tack vare ett mycket starkt sista kvartal förra året växte Sony Ericssons marknadsandel till 7,4 procent och blir därmed fjärde största tillverkare av mobiltelefoner i världen, samtidigt som avståndet till femman LG ökade aningen.

Försäljningen av 3G-mobiler hade Gartner tidigare uppskattat skulle ligga på cirka 100 miljoner telefoner men försäljningen stannade på 85 miljoner telefoner, även om försäljningen ökade under andra halvåret.

Ostasien var den marknad som växte mest med en ökning i volym på 47 procent. På marknaden Östeuropa, Mellanöstern och Afrika ökade antalet sålda mobiler 21 procent. Latinamerika ökade med 13,5 procent under året. I Västeuropa blev tillväxten i volym endast 7 procent.

Marknadsandelen för de sex största mobiltillverkarna ökade alltså på bekostnad av de mindre och försäljningen växer endast måttligt i Västeuropa. Utifrån det kan man ställa sig ett par frågor. En av dem är hur nya spelare som Apple ska kunna slå sig in på marknaden med sin Iphone. En annan är vilka uppköp av mindre mobiltillverkare som är att vänta. På tillväxtmarknaderna är lågprismobiler viktiga och då gäller det att kunna utnyttja sin storlek för att få skalfördelar.

1. Nokia 34,8% (32,5%)

2. Motorola 21,1% (17,7%)

3. Samsung 11,8% (12,7%)

4. Sony Ericsson 7,4% (6,3%)

5. LG 6,3% (6,7%)

6. Benq Mobile 2,4% (4,9%)

Total volym sålda mobiler 2006: 990,8 miljoner

mobiltillverkare 2006 (2005)>

1. Nokia 36,2% (35%)

2. Motorola 21.5% (17,8%)

3. Samsung 11,3% (12,1%)

4. Sony Ericsson 9,0% (6,9%)

5. LG 6,3% (7,2%)

6. Sagem 1,5% (1,8%)

Total volym sålda mobiler fjärde kvartalet 2006: 284,2 miljoner.

mobiltillverkare 4:e kvartalet 2006 (2005)>