Mobilmaster ska prioriteras vid stormar

Det viktigaste vid uppröjningen efter stormar som Gudrun och Per är att mobilnätet fungerar. Det har LRF konstaterat, och man har nu tillsammans med Teliasonera och Eon utbildat över 1000 lantbrukare i att snabbt få igång utslagna mobilmaster.

Publicerad Senast uppdaterad

Under stormarna Gudrun och Per blev dryga miljonen elabonnenter utan ström, och som längst dröjde det 45 dagar innan den sista abonnenten fick tillbaka strömmen. LRF har gjort en kartläggning av stormarbetet efter Per som visar att arbetet allvarligt försenades på grund av att mobilmasterna slogs ut av strömavbrotten. I framtida uppstädningar efter stormar ska man därför prioritera att snabbt få igång strömmen till mobilmaster och telestationer.

Som ett resultat av detta har Teliasonera och Eon utbildat 1100 lantarbetare i 33 kommuner för stormröjningsarbete i el-och telenätet. Dessutom har man inlett ett pilotprojekt i fyra kommuner, Vetlanda, Hultsfred, Vimmerby och Eksjö, där ett antal lantbrukare fått i uppdrag att ta hand om reservelverk. Slås telefonförbindelserna ut har dessa lantbrukare i uppdrag att snarast möjligt ta sig fram till strategiskt viktiga telestationer och mobilmaster och koppla in elverken.

I det fortsatta stormröjningsarbetet ska felsökning och reparation av de elledningar som går till dessa telestationer och mobilmaster prioriteras. Eon, LRF och Teliasonera ser gärna att denna modell sprids till övriga Sverige.