"Mobilt bredband har exploderat"
Intresset för mobilt bredband har tagit rejäl fart under sommaren. Samtidigt är intresset för kameramobiler på väg att öka, enligt The phone house.
I sommar är det framför allt operatörernas lösningar för att koppla upp sin dator via mobilnätet som har varit efterfrågat, produkter som tidigare mest såldes till företagskunder.
- Det som verkligen har exploderat i sommar är mobilt bredband, det har varit en otrolig utveckling i sommar och blivit en konsumentprodukt, säger Stefan Kedling, produktchef på The phone house, till Mobil.
Han tror att intresset för mobilt bredband kommer att hålla i sig under hösten, eftersom det nu ses som ett prisvärt alternativ till fast uppkoppling.
-Det mesta handlar om att det kommit ner i pris så att det kan vara billigare än att teckna ett vanligt bredbandsabonnemang
Även på mindre orter där ett vanligt modem tidigare varit enda alternativet har man märkt en ökad efterfrågan från kunder som vill ha en snabbare förbindelse.
Kameramobilerna N95 och Sony Ericsson K810 har sålt bra under sommaren, och intresset för mobiler med avancerade kameror tror Kedling kommer att bli större under hösten.
- Musik kommer alltid vara en trend men foto kommer nog att öka med tanke på att det kommer fler produkter som är väldigt bra.
På The phone house säljer man fortfarande fler 2g- än 3g-telefoner men innan året är slut tror Kedling att det omvända kommer att gälla.
- För att passera den gränsen är det viktigt att det kommer lägre prisade 3g-terminaler som kan säljas med kontaktkort.
I praktiken innebär det att priset ska ligga runt en tusenlapp. Det kravet uppfylls av Huaweis 3G-mobil U120, som Tre överväger att ta in i Sverige. Men att börja konkurrera med mera etablerade tillverkare är ingen lätt upppgift .
- Sverige är ganska styrt av märken och det är ganska svårt att ta sig in som ett nytt märke, säger Kedling.
Han påpekar dock att utvecklingen när det gäller mobilt bredband kan vara positivt för Huaweis del. Huawei har nämligen levererat usb-modem till flera av de svenska mobiloperatörerna, vilket kan göra att fler är positivt inställda till märket. Men det verkligen genombrott för 3G kommer först då även de stora tillverkarna släpper riktigt billiga 3G-mobiler.
Fortfarande är det dock 2G-telefoner som gäller när man ska säljas billiga mobiler med kontantkort. Där finns numera en ganska klar uppdelning i två grupper av köpare berättar Kedling. Dels kunder som vill ha det absolut billigaste, dels kunder som är beredda att betala 1000-1300 för att få en lite mer avancerad telefon som exemepelvis Nokia 3110 Classic eller Sony Ericsson W200.