Mobilt bredband när småföretag tar sommar

Det är inte bara bland privatpersoner som mobilt bredband snabbt tagit fart. En undersökning visar att många småföretagare håller verksamheten igång, särskilt under sommaren just med hjälp av mobil uppkoppling.

Publicerad Senast uppdaterad

En undersökning som Tele2 genomfört visar att knappt hälften av alla småföretag använder mobilt bredband och precis som privatanvändare har man alltså snabbt tagit till sig tekniken.

Jämför man till exempel mobilt bredband med mobila tjänster som finns i telefonen märks stora skillnader. Medan 45 procent av småföretagarna använder mobilt bredband är det fortfarande bara 20 procent som upptäckt e-post i mobilen och knappa 30 procent som använder mobilen för att surfa med.

- De flesta småföretag inser nyttan med mail i mobilen men få vet hur enkelt det är att installera tjänsten, kommenterar Martin Cullberg som är ansvarig för företagsmarknaden på Tele2 resultatet.

Enligt undersökningen säger också deltagarna att de gärna skulle använda e-post i mobilen, men att de upplever det dels för dyrt men även att det är svårt att få igång och få rätt inställningar.

Småföretagarnas mest använda mobila tjänster (procent)

SMS 87,9

Alarm 67,1

Kalender 60

Mobilt bredband 45

MMS 39,3

Ringsignal, ring-upp-signal 32,6

Internetsurf 29,3

Radio 26,8

E-post i mobilen 20