23 procent över förra årets nivå
Mobilt bredband ökade första kvartalet
Det ekonomiska läget under årets första kvartal bidrog till en klart starkare utveckling för mobilt bredband än under samma period förra året. Nokias Booklet 3G går emot trenden med usb-modem.
Antalet sålda enheter med mobilt bredband under årets första kvartal uppgick enligt analysföretaget IT Research till 167 520 stycken. Det innebar en ökning med 23 procent jämfört med förra årets första kvartal.
Både på privat- och företagetsmarknaderna har det förbättrade ekonomiska läget bidragit till att försäljningen har ökat så kraftigt.
Enligt IT Research fortsätter kontantkort för mobilt bredband att vara en stark produkt, man redovisar dock inga siffror över dess andel av den totala marknaden. Delvis beror det på att siffran varierar kraftigt med toppar för långhelger och skollov.
Utvecklingen mot att allt färre datortillverkare väljer att bygga in mobilt bredband fortsätter och usb-modem är som tidigare den dominerande metoden för att koppla upp sig.
David Larsson på IT Research ställer sig frågande till datortillverkarnas agerande.
-Där hade man kunnat göra mera, man har själva tagit död på marknaden.
Larsson menar att man borde ha erbjudit ett större utbud och tagit fram lösningar så att inbyggda modem hade kunnat uppgraderas till högra hastigheter lika enkelt som usb-modem.
Nokia har valt att gå mot strömmen med sin Booklet 3G och där tror Larsson att priset i kombination med operatörernas uppgraderingar till LTE kan bli ett problem.
- Investerar man i nånting nu så investerar man i framtiden, där måste man vara tydligare, man måste tala om hur man har tänkt, säger Larsson.
- Jag tror att de kommer att få det svårt om de inte åtgärdar priset.