Mobila innehållstjänster utgör en försvinnande liten del av de västeuropeiska operatörernas intäkter i dagsläget. Data som består av annat än vanliga samtal, det vill säga sms och innehållstjänster, står för 10 till 15 procent av operatörernas intäkter. Av det står mobila innehållstjänster för bara 1 procent, enligt en omfattande undersökning av analysföretaget Digiscope.
Och Sverige, som en gång var ledande inom mobiltelefoni, ligger inte på långa vägar bland de främsta när det gäller mobilt innehåll.
_ Det finns två läger i Norden. Dels har vi Norge och Finland där operatörerna ligger i framkant när det gäller innehåll och dels har vi Sverige och Danmark som beräknas ligga ungefär sex månader efter Norge och Finland, säger Annika Steiber, marknadschef på Digiscope.
Orsakerna sägs vara att operatörerna i både Norge och Finland samarbetar mer med innehållsleverantörer än i andra länder och att de har en mer öppen inställning till innehåll, som gjort dels att det är lättare för tjänsteleverantörer att få ut sina tjänster och att operatörernas kunder får tillgång till dem och dels att tjänsteleverantörerna får en större del av intäkterna.
Dessutom har man länge haft smidigare lösningar för att ta betalt, till exempel att man kan fakturera även för sms som skickas ut - inte bara när de tas emot. Det gör att det är enklare att göra tjänster som man kan prenumerera på. Först nu börjar dylika betalningslösningar komma i Sverige.
Tidigare har ringsignaler och loggos varit bland det största i Norden, men under de senaste åren har det minskat markant. I Europa i stort utgjorde dock ringsignaler och loggos hela 40 procent av intäkterna från innehållstjänster, förra året. Detta beror på att den nordiska marknaden är mer mogen än den västeuropeiska. Om ett och ett halvt år kommer loggos och ringsignaler endast stå för 5 procent av intäkterna i hela Västeuropa, spår Digiscope.
De innehållstjänster som har framtidspotential är enligt analysföretaget Strand Consult bland annat spel, erotik, sport och nyheter. 2005 spår Strand Consult att dessa tjänster kommer dra in högst intäkter i Europa:
Spel och mobila nöjestjänster: 3,2 miljarder euro
Nyheter och sport: 2,9 miljarder euro
Porr och erotik: 2,7 miljarder euro
Tävlingar och lotteri: 2,48 miljarder euro
Community, chatt och dejting: 2,3 miljarder euro
Mejl och webb-mejl: 1,7 miljarder euro
Andra typer av servicetjänster: 1,6 miljarder euro
Positioneringstjänster: 1,5 miljarder euro
Teve-röstning, teve-interaktion: 1,3 miljarder euro
Videoklipp och bildmeddelanden: 1,28 miljarder euro
Dessa uppgifter grundar Strand Consult på 16 europeiska länders service teknologi, typer av service samt relationen mellan tjänsteleverantörer och operatörer. Samt att man tittat på operatörers intäkter på olika tjänster, i dagsläget.