Mobiltelefoner är för krångliga

Publicerad Senast uppdaterad

Smarttrust är ett svenskt mobilteknikföretag som erbjuder sina tjänster till mobilföretagen och operatörerna, de har nu frågat totalt 7000 mobilanvändare i hela världen om sitt förhållande till sin mobiltelefon och även frågat dem om alla nya mobiltjänster som finns, skriver SVD.

Svaren de fick är nedslående för mobilbranschen, användarna är visserligen mycket intresserade av nya tjänster, exempelvis att skicka bilder, lyssna på musik. Men konstig prissättning och krångliga inställningar gör att många användare avstår från att använda de nya tjänsterna.

Ett exempel är MMS, hälften av de mobiler som kan hantera MMS har aldrig använts till att skicka MMS. Många använder sin kamera i mobilen, men få skickar sina bilder vidare till nära och kära via mobilen. Istället för man över bilderna till sin dator eller helt enkelt visar upp sina bilder i mobilen för sin vänner.

Även prissättningen av olika tjänster är krångligt, 90 procent av de 7000 tillfrågade hade ingen aning om vad det kostade för dem att skicka ett MMS. De visste att det var dyrt, men inte hur dyrt det var.