Mobiltjänster för alla

Trots att Didmo, där Roberto Chaves är vd, är ett litet företag har det lyckats knyta till sig aktörer som Tomtom och Sennheiser.

Mångsysslaren och VD:n Roberto Chaves har med företaget Didmo skapat en mobilapplikation för både folk och företag.

Publicerad Senast uppdaterad

Didmo är ett litet företag med stora ambitioner, och dessa verkar inte helt ogrundade. På Mobilgalan den 5 november i år, belönades företaget med priset för ”Årets Mobila Affärslösning” för deras applikation Magmito. Tidigare har företaget även fått en Frost & Sullivan Award (2009 Excellence in Mobile Communications Awards) när de lanserade sin tjänst i USA. Med bakgrund av att arbetet bara påbörjades för cirka ett år sedan så är det ingen liten bedrift.

– Det är jättekul att få den här uppmärksamheten här i Sverige nu också eftersom vi är ett svenskt företag. Särskilt med tanke på de små resurserna vi har och ändå ha kommit så här långt, det har varit mycket slit och jobb men det känns kul att få den här utmärkelsen, säger Roberto Chaves.

En bidragande orsak till den snabba framgången är att Roberto Chaves sedan tidigare har jobbat med Ted Iannuzzi. De är de som ligger bakom idén till Magmito, som är en markandsföringsapplikation som fungerar på alla typer av mobiler.

Från början utvecklade de en lösning för att kunna infoga reklam i mobilspel, en ”try before you buy” helt enkelt. Ted och Roberto började fundera kring vad mer man kan göra med den grundtekniken. Ur det föddes den versionen av Magmito som finns tillgänglig för privatpersoner. Ted hade lite idéer om att göra någonting kring events, en typ av eventinbjudanlösning som en mobil applikation. Den första prototypen var färdig i slutet av förra året.

– Tanken var att bygga en grundversion med enklare funktionalitet, vi tänkte att beroende på kunders önskemål så skulle vi utöka det i efterhand. Vi ville komma ut med det snabbt istället för att sitta och utveckla i ett eller två år och sedan upptäcka att kunderna kanske vill ha något annat. När vi gjorde den första versionen insåg vi att man kan göra så mycket mer. Vi ville göra någonting som verkligen funkar på alla mobiltelefoner, förklarar Roberto.

Java, Iphone och Android

Det var svårt att skapa bra applikationer med tanke på alla olika Java-typer som finns. Därför använde Didmo teknik redan hade och gjorde så att man enkelt, utan programmeringskunskaper kunde skapa någonting som sedan systemet automatanpassar till alla de här olika Java-varianterna. Utöver det skapas även en wap-lösning. Företaget jobbar även på native Iphone och Android-varianter men har redan i dagsläget en Iphone-optimerad wap-lösning som känner av om man roterar skärmen.

– Vi vill att alla ska kunna använda och se applikationen, inte bara den lilla procenten Iphone-användare. De andra 95 procenten, eller vad det nu kan vara, ska också kunna få ut någonting. Visst kan man inte göra lika häftiga applikationer som man kan göra på Iphone eftersom den har ett annat gränssnitt men vi ser ändå att det finns mycket nytta i marknadsföring och som ett billigt sätt för folk att kunna gå in och prova att marknadsföra sig eller göra mobila tjänster. En Iphone-applikation är dyr i jämförelse med hur många man når ut till. Men givetvis är vi tacksamma över att Iphonen har kommit och skapat en medvetenhet om att man kan ha applikationer i telefoner.

Eftersom privatkunderna bara betalar för en sms-pott kommer det att ta ett tag innan företaget kommer att kunna tjäna pengar på den enklare versionen av Magmito. Roberto tror det kommer att krävas en ganska storskalig marknadsföring innan det sker. De pratar dock med ett par stora internationella partners som är intresserade av att hjälpa till med den biten i bland annat tv.

Sony Ericsson testar

– Eftersom vi är ett litet företag måste vi tänka gerillamarknadsföring, och hitta de partnerna som kan få ut det. Vi träffade Sony Ericsson, och de kommer att använda det här när de är i Singapore. Vi pratar vidare med dem om andra möjligheter men första steget är att de använder lösningen för att skicka ut inbjudan på deras turné som de har runt om i världen, och det känns ju jättekul.

Företagsversionen skiljer sig inte jättemycket från den enklare men den är mer anpassningsbar och har mer utrymme för information. Det är mycket som handlar om branding-delen, bland annat kan företag när de laddar ner applikationen ha sin logga med redan där. Man kan specificera texten som skickas ut i sms-inbjudan, den har även stöd för fler sidor, man kan ha mer grafik och RSS-feeds.

Dessutom har Didmo nyligen knutit ett avtal med Bonnier Respons Media som integrerar kuponglösningar, så att man kan ha kuponger direkt i mobilen. Företaget har även gjort interna tester med video- och ljudimplementeringar men dessa har inte integrerats än.

På frågan om de är rädda att förlora kontrollen med alla stora företag de knyter till sig ger Roberto ett oväntat svar.

– Det är väl en fråga om det är en risk eller en möjlighet. Jag tror att många av företagen är intresserade just på grund av vår kreativitet och de vill ta vara på det. Givetvis har många av de här stora företagen sina egna planer men vi vill försöka hitta ett sätt så att vi kan jobba framåt och bibehålla kreativiteten och nyskapandet. Vi kommer att jobba vidare på verktyget och vi kommer i vissa fall att ge det till dem eller arbeta tillsammans med dem.

Flygbiljetten integrerad

Framtida lösningar som Roberto ser för verktyget är bland annat applikationer för resebyråer och olika flygbolag. I och med att det skapas applikationer är det perfekt om man skulle få sin resetidtabell med E-ticket och information om vart man ska vara.

– Eftersom man inte behöver någon uppkoppling sen kan man titta på det på planet, och är du utomlands slipper du de kostsamma roaming-avgifterna som säkert kan bli dyrare än resan i vissa fall, säger han och skrattar.

Andra områden som passar bra för Magmito är festivaler. Uppsala reggiefestival använde lösningen för att bland annat få ut festivalschemat till besökarna. Företaget har även pratat med andra festivaler, exempelvis i Tyskland, som tycker att det är en intressant lösning. Framför allt ser de fördelar utifrån miljöaspekten, att man inte behöver trycka upp saker och sedan ta hand om allt papper som slängs eller tappas bort.

– Dessutom minskar det kostnaderna. För många mindre festivaler är tryckning en stor kostnad. Då har vi gjort det enklare att de kan få ut det här och sen går det ju även att hålla schemat uppdaterat under festivalens gång. Att gå till ett företag som utvecklar en speciallösning hade varit alldeles för dyrt för de flesta festivaler. Vi vill göra det enkelt att testa hur det fungerar och se vad det kan göra ur ett marknadsföringsperspektiv. Vi hjälper även till om företagen ber om det, även om vi anser att verktyget är lätt att använda, så finns det företag som inte hinner eller av andra anledningar inte vill göra det själva. Då kan vi göra det och det blir fortfarande billigt för dem eftersom det går snabbt för oss eftersom vi har skapat verktyget och har koll på alla tips och trix.

Varierande kvalitet

Explosionen av applikationer på mobilsidan har inte bara positiva biverkningar. Kvalitén kan variera ganska mycket från fall till fall. Därför vidhåller Roberto att det viktigaste är att kunderna ska få någonting de verkligen får nytta av.

– Det är en av de sakerna som vi tittade på, att företag som vill marknadsföra inte bara ska kunna skicka information och få feedback utan även ge kuponger eller någonting liknande och försöka behålla den här tvåvägskommunikationen så att man lyssnar på användarna. När det blir en trend skapas det mycket och det är klart att uppstår en massa brusappar. Jag tror att hela den trend som vi har sett på hemdatorer, historiken de senaste 20 åren, kommer att på sätt och vis återupprepa sig mobilt. På vanliga datorer finns det hur mycket program som helst, och det finns det inget enkelt sätt att veta vad som är bra eller inte. Man får prova sig fram, söka slumpmässigt på nätet och läsa tidningar.

En annan viktig sak enligt Roberto är att utforma innehållet som skickas ut på ett sådant sätt att det inte uppfattas som ”spam”.

– Det är viktigt att utbilda och prata om det och göra folk medvetna att det inte får bli spam av det. Det är en balans där företag måste ta sitt ansvar och se till att det finns ett värde i det man gör. Om man inte är försiktig där så kommer det bara att slå tillbaks och då kommer folk att backa. Jag tror hela reklambranschen är medveten om det. Man provar sig fram, vissa har haft massvis med reklam inuti spel men det fick ganska många att reagera negativt och då fick man ta bort det och tänka om. Man måste hitta nya sätt, inte bara för att kunderna blir mer medvetna om trick som används mot dem, utan även för att skapa mervärde.

Faran med Facebook

Marknadsförings- och reklambranschen har på senare tid sett nya möjligheter att nå potentiella kunder via sociala nätverk, som exempelvis Facebook. Men samtidigt som det öppnas en ny gräddfil för att hitta nya målgrupper så kan det få en omvänd effekt.

– Samtidigt som det har växt otroligt mycket så har ju all teknologi sina för och nackdelar. Förut visste man att man kunde vara ostörd men med mobilen så kan man bli nådd överallt. Det är en problematik i vårt samhälle att allt ska kunna göras överallt och det kanske inte alltid behövs. Jag tror att vi kommer att få se två rörelser. Facebook är ett exempel på det. I början har det ett nyhetsvärde i sig men efter ett tag börjar vissa tycka att det blir för mycket. Det finns folk som går in där och skaffar sig tusen vänner, jag menar, har man verkligen tusen nära vänner eller är man bara nyfiken på vad ens bekantas bekanta tittar på tv just nu. Det blir ett informationsöverflöde och jag tror det är viktigt att se till att det inte blir ett bakslag så att folk beslutar sig för att nu stänger jag av allt och går och sätter mig ute i skogen.