Motorola kan sluta med mobiltelefoner

Motorola överväger att bryta ut den förlusttyngda mobiltelefonin i ett eget företag och kanske sälja det. Detta har det spekulerats kring, och bekräftas nu i en pressrelease från företaget.

Publicerad Senast uppdaterad

Motorolas mobiltelefonverksamhet går uselt, med ras i försäljningen, förlust ekonomiskt och utan någon ljusning i sikte. Mellan 2006 och 2007 sjönk Motorolas årliga försäljning av mobiltelefoner från 217 miljoner till 159 miljoner sålda telefoner, samtidigt som resten av mobilmarknaden växte.

Det har spekulerats i att Motorola överväger att sälja mobiltelefonverksamheten, och det bekräftas nu på sätt och vis i ett officiellt pressmeddelande från Motorola.

Företaget skriver, fritt översatt, att man "studerar alternativen för en omstrukturering av verksamheten för att göra mobilverksamheten bättre rustad att återta sitt globala ledarskap på marknaden och öka värdet för aktieägarna". Man skriver också att ett av alternativen kan vara att separera mobiltelefonverksamheten från företagets övriga verksamheter för att de olika delarna ska kunna växa och bättre tjäna sina kunder.

Modellen skulle i så fall vara samma som den man tillämpade på tillverkningen av mikroelektronik. Denna verksamhet ombildades till eget företag under namnet Freescale. Till en början var Freescale helägt av Motorola, men efter en tid släppte Motorola mer och mer av ägandet tills man till slut sålde företaget till ett riskkapitalkonsortium.

Om man tillämpar samma modell kan det innebära att Motorola försvinner helt som varumärke i konsumentledet. Det kan också innebära att någon annan mobiltillverkare köper upp mobilföretaget. Motorola poängterar dock att man inte tänker sätta igång någon process förrän företagets styrelse fatta tett definitivt beslut på handlingsplan.