Motorola officiellt petad från andraplatsen

[KORRIGERAD 3 aug 08.12] När nu samtliga större mobiltillverkare har presenterat sina kvartalsrapporter för andra kvartalet 2007 står det klart att Nokia är större än någonsin med 38 procent av marknaden, medan Motorola tappat andraplatsen till Samsung. Totalt har de fem största 81 procent av marknaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Samtliga av de stora mobiloperatörerna sålde avsevärt mycket fler telefoner andra kvartalet 2007 än samma period 2006. Undantaget är Motorola som tappat nästan en tredjedel av sin mobilförsäljning på ett år.

Att Motorolas marknadsandel faller som en sten säger därför sig själv, och det är framför allt Nokia och Sony Ericsson som snappat upp dem. Motorolas fall har gjort att Samsung har gått upp till andraplatsen på listan över världens största mobiltillverkare, men det beror mer på Motorolas fall än Samsungs måttliga ökning av marknadsandelen från 13 till 14 procent.

Det blir också allt mindre utrymme för mobiltillverkare utöver de fem stora. Tillsammans hade de 81 procent av världsmarknaden under andra kvartalet 2007, mot 79 procent vid samma period året innan.

På Motorolas hemmamarknad USA är det i alla fall inte Nokia som tar över. Av Nokias 100,8 sålda mobiltelefoner andra kvartalet 2007 såldes ynka 4,1 miljoner i Nordamerika. Det är en minskning med 21,2 procent mot samma period året innan, och även en minskning mot första kvartalet 2007. Det är den enda marknaden Nokia minskar på, och det rejält. Företaget har aviserat att man nu tänker försöka öka sin närvaro i USA.