Motorola petad på hemmaplan
Det går katastrofalt dåligt för Motorola just nu, men man har i alla fall kunnat glädja sig åt en stark position på hemmamarknaden USA. Nu har man dock även där tappat förstaplatsen, till Samsung, och LG nafsar i hälarna.
Razr V3, den ursprungliga Razr, är än i dag den telefonmodell som säljer mest i USA. När det har gått uruselt i andra delar av världen har Motorola i alla fall kunnat glädja sig åt att hemmamarknaden fortfarande älskar dem.
Tills nu, vill säga. Enligt analysfirman Strategy Firm gick Samsung om Motorola på den amerikanska försäljningstoppen under tredje kvartalet 2008. Under kvartalet hade Samsung en marknadsandel på 22,4 procent, mot 21,1 procent för Motorola. Under samma kvartal för ett år sedan hade Motorola 32,7 procent, ett dramatiskt tapp från en tredjedel till en femtedel av marknaden.
Med 20,5 procent av den amerikanska marknaden under tredje kvartalet 2008 flåsar även LG Electronics Motorola i nacken. Däremot har världsettan Nokia anmärkningsvärt liten försäljning i USA. Deras marknadsandel var under tredje kvartalet 8,4 procent, vilket var en minskning mot året innan.
Blackberry hade en marknadsandel på 10 procent. Sony Ericssons och Apples marknadsandelar framgick inte av siffrorna.