Motorolas kris fördjupas
Den amerikanska mobiljätten Motorola är inte längre världens näst största leverantör av mobiltelefoner. Efter ett katastrofalt fjolår har nu uppstickaren Samsung knipit andraplatsen bland världens största mobiltillverkare.
Inte nog med att Motorola tappat marknadsandelar och volymer - verksamheten drivs nu med stora ekonomiska förluster.
Motorolas mobilp>Antalet sålda mobiltelefoner sjönk från 2006 års 217,4 miljoner med 27 procent till 159 miljoner. Samsung som ökade antalet sålda telefoner med 42 procent förra året till 161 miljoner är alltså den nya tvåan. Sony Ericsson är världsfyra med 103,4 miljoner medan LG är femma med 80,5 miljoner. Marknadsledaren Nokia kommer med sin kvartalsrapport runt lunchtid idag.
Senaste åren har bolaget varit ohotad tvåa före jagande konkurrenter som Samsung, Sony Ericsson, LG med flera. Men förra året fick Motorola allvarliga problem. Från att ha haft marknadsandelar på en bra bit över 20 procent år 2006 kom det stora raset under första halvåret i år vilket innebar att konkurrenterna tog viktiga marknadsandelar. För helåret 2007 landade Motorolas marknadsandel på drygt 14 procent.
Den stora frågan är hur Motorola ska lyckas vinna tillbaks förlorade marknadsandelar och vända till vinst. Om inte bolaget lyckas vända skutan lär det inte dröja länge innan Sony Ericsson och kanske även LG är ikapp. Under julkvartalet knep Motorola drygt 12 procent marknadsandel, jämfört med Sony Ericssons nära 10 procent och LG strax bakom.
Aktiemarknadens reaktion på rapporten var att sänka aktien med nästan 19 procent till den lägsta kursen sedan sommaren 2003 vilket värderar bolaget till knappt 23 miljarder dollar. Det finns gott om aktörer i branschen med stark balansräkning som har råd att köpa bolaget, men frågan är om någon vill köpa ett sjunkande skepp?