Motorolas vd passade Navteq-affär

Motorolas vd Ed Zander tittade på ett köp av kartbolaget Navteq men passade. I förra veckan köpte Nokia företaget för 8,1 miljarder dollar.

Publicerad Senast uppdaterad

Enligt Motorolas högste chef Ed Zander valde bolaget att inte köpa Navteq eftersom det inte passade in i Motorolas strategi. Det uppger Yahoo Finance via AP.

- Vi tittade på det och fortsatte vidare, ska Ed Zander ha sagt vid ett möte med studenter vid University of Chicago i måndags.

- Vi tänkte inte ens på det, sa Ed Zander. Det är inte vår strategi. Vi är inte i applikationsbranschen.

Priset som Nokia får betala är 8,1 miljarder dollar. Det var inget för Ed Zander, som kallade priset för "överväldigande".

Nokia har de senaste åren köpt upp ett antal mjukvaru- och tjänsteföretag i linje med bolagets strategi att satsa på programvara och digitala tjänster. Därmed utsätter sig Nokia för risken att konkurrera med sina egna kunder, mobiloperatörerna, som själva vill få intäkter från mjukvara och tjänster i mobilen. Det är bland annat det Ed Zander försöker undvika.

Motorola har brottats med sjunkande försäljning och dålig lönsamhet. Frågan är om företagets strategi att inte satsa på mjukvara kommer att visa sig vara det rätta framöver.