Murbräckan

Att köpa SMS-biljett i lokaltrafiken är ett av de många sätt man kan använda mobilen på.

Mobilskärmen är inte vad den har varit. Från att ha varit ett enkelt fönster till adressboken har den utvecklats till en dörr ut på nätet. Tryckkänsliga, högupplösta skärmar är inte bara en fluga, utan en förutsättning för de gränssnitt som krävs av moderna tjänster.

Publicerad Senast uppdaterad

Under millennieskiftet blev mobiltelefonen var mans ägodel i Sverige och under åren som gått har mobilanvändandet har ökat enormt. I synnerhet SMS-trafiken har slagit rekord. Till de vanligaste och mest populära SMS-tjänsterna hör idag omröstningar i exempelvis tv-program. Men det är inte glammiga Melodifestivalen som har fått Medelsvensson att fastna för SMS-betalningar. Murbräckan för att vinna användarnas förtroende blev istället något så praktiskt och vardagligt som biljettköp i lokaltrafiken. Stockholms Lokaltrafik – SL, var en av de första aktörerna. SMS-biljetten kombinerade en rad faktorer som vann användarnas förtroende.

Inspirationen från Finland

SL började projektera SMS-försäljnig av biljetter redan år 2002, när Finland införde Euron. Lokaltrafiken i Helsingfors, HST, insåg att man under en tre månader lång övergångsperiod inte skulle kunna ta betalt av kunderna över huvud taget. Anledningen var att man rent praktiskt inte var rustad för att hantera både den nya och den gamla valutan samtidigt. En tillfällig ersättning för kontanthantering behövde snabbt tas fram och någon föreslog SMS-betalningar. Finnarna tog snabbt fram en fungerande modell och gjorde efter lanseringen en kvalitetsmätning. En av frågorna i undersökningen var "Vilken typ av färdbevis skulle du använt om du inte använt SMS-biljetten?”

Svaret på frågan blev i 17 procent av alla fall "inget alls”. Närmare en femtedel av alla tillfrågade svarade alltså att de tänkt att planka, men att SMS-biljetten fått dem att betala. Det var här som idén till ett SMS-projekt föddes på SL. "Kontanthanteringsproblemet var kolossalt”, säger Åke Lindström, affärsutvecklare på SL. "Vi visste att ett förbud var på förestående från Arbetsmiljöverket, så SMS-biljetten blev lösningen för att upphöra med kontanthanteringen”, menar Lindström.

Från tveksamt till succé

SL:s SMS-baserade biljettsystem infördes våren 2007 och en biljett kostade då 26 kronor. Till en början rapporterades det i medierna om inkörningsproblem och fuskare – folk med förfalskade SMS och plankare som hävdade att mobilbatteriet var slut. I slutet av maj 2008 sålde SL 6000 biljetter om dagen och succén var fortfarande inget faktum. Men så kom chockhöjningen av kontanttaxan, som ett strategiskt steg mot en kontantfri biljetthantering. Över en natt höjdes priset från 20 till 40 kronor, varvid SMS-biljetten framstod som billig med sina 26 kronor. När SMS-priset sedan reviderades till 30 kronor och kontanthanteringen avskaffades helt, var succén ett faktum.

Idag säljer SL 20000 SMS-biljetter om dagen, vilket betyder att den dagliga omsättningen ligger på ungefär en halv miljon kronor. Detta kan jämföras med de 15 miljoner kronor som SL omsätter totalt varje dag i samtliga biljettslag. SMS-biljetten har alltså på två år kommit upp i drygt tre procent av den totala omsättningen. SL har haft otroligt lite problem med det nya SMS-systemet. "Det är otroligt enkelt och därmed är det rätt lite som kan gå fel” förklarar Åke Lindström. Systemet är utvecklat av svenska Unwire och är helt outsourcat.

Leverantörsavtalet omförhandlades förra sommaren och ett av grundkraven var då att även utländska abonnenter skulle kunna köpa biljetter med ett SMS. Detta är fortfarande inte på plats, men SL inser att detta är en stor marknad. "Turisterna skulle egentligen få ett SMS redan när de anländer på flygplatsen där vi berättade hur man enklast köper biljetter i lokaltrafiken”, säger Lindström. SL vill inte skylta med vad de betalar i avgifter till operatörer och aggregatörer. Men att det är ett fördelaktigt avtal går ändå inte att förneka. "Jo, vi har förhandlat lite, kan man säga. Men jag vill inte avslöja vad vi betalar för våra underleverantörers skull”, menar Lindström.

Om man ska uppskatta villkoren för SL:s volymavtal, kan man utgå från att omkring 20-30 procent av omsättningen är standard, precis som i fallet med iPhone App Store och Ovi Store. Är det inte höga instegskostnader, så är det höga avgifter. Kortbetalningar kostar 5-8%, så man kan anta att SL hamnat i det övre spannet för vad en kortbtalning skulle kosta. Om det stämmer, är det goda nyheter för den som ser SMS-betalningar som ett möjligt framtida betalsätt. Med tiden och ökande volymer kommer även mindre aktörer erbjudas liknande villkor.

SMS bara början

Succén med SMS-biljetten har blivit som en liten mullvad, som effektivt grävt sig fram i minerad mark. Nästa steg är att koppla ihop SL Access och SMS-biljetten med det nya NFC-systemet. Mobilen skall hålla en NFC-plånbok som går att ladda upp via mobilnätet. Användaren ska kunna svepa telefonen i spärren och få sin kredit minskad med avgiften för resan. När krediterna börjar ta slut, ska mobilen kunna koppla upp sig mot nätet och ladda över nya krediter till NFC-modulen från kundkontot. Åke Lindström berättar att SL har ungefär fem personer som håller sig extremt uppdaterade kring utvecklingen inom RFID/NFC. SL:s NFC-system är hundra procent kompatibelt med både Mayfair och Felica och man samarbetar också med SJ och de andra lokaltrafikbolagen.

Att integrera NFC med ett biljettsystem kräver att SL får tillfälle att bygga in sin teknik på SIM-kortet i en NFC-telefon, på ett funktionskort (SD-kort) eller direkt i telefonen. “SL vill se en operatörsoberoende lösning. Vi måste kunna svara mot en fragmentaliserad marknad och det går inte att låsa in kunden. Vi måste kunna serva alla läger och gilla alla pengar”, menar Lindström. Men att gå så långt kräver ett stort engagemang och sannolikt ännu högre volymer för att kunna utöva påtryckningar i branschen. Tanken är att skapa ett svenskt clearinghouse för att exempelvis kunna ta betalt av SL-kunder i Västtrafikens nät.

Tillsammans räknar man med att man ska kunna dra upp specifikationerna för kommande standarder och även påverka utvecklingen i mobilbranschen. Att ingå som medlemmar i NFC Forum ser Åke Lindström inte som någon total omöjlighet. “Nej, varför inte? Vi skulle kunna vara den organisation som skulle bidrar med ett praktiskt perspektiv på användande och vi har en stor erfarenhet av det här. I Stockholms Län finns det 400000 personer som surfar med mobilen. 300000 av dem använder SL:s mobiltjänst och hela 70000 gör det varje dag!

Här erbjuds SMS-biljetter för lokaltrafik i Sverige

SL är långt ifrån ensamma om att erbjuda SMS-biljetter. Åtminstone fem andra lokaltrafik-bolag i Sverige erbjuder tjänsten.

Hallandstrafiken: http://bit.ly/BGST7

LänsTrafiken Sörmland: http://bit.ly/lzqRx

Stockholms Lokaltrafik: http://bit.ly/1uJGN

Västmanlands Lokaltrafik: http://bit.ly/12crpc

Västtrafik: http://bit.ly/npoCb

ÖstgötaTrafiken: http://bit.ly/13woFs

Öppna API:er och reseplanerare

SL har stora planer för framtiden. Till 12 juni planeras lanseringen av en publik beta för en helt ny reseplanerare med kombinationsresor för alla möjliga reseslag. Medverkande parter är bland annat SL, SJ Vägverket, Stockholms Stad och Clear Channels cykellånesystem City Bikes. Planen är att öppna planeringstjänsten skarpt för stockholmarna senare i höst.

Ett annat spännande projekt som just nu pågår på SL är skapandet av ett öppet API för all den trafikinformation som redan idag finns på SL:s servrar. Kanske kommer man snart att kunna bygga en Android-app som berättar När nästa tåg går från Södertälje, hur många cyklar som finns vid Cykelstället på Södra Station och när Saltsjöbanan går mot Sickla för att skräddarsy sin egna lilla rutt. Problemet med att lägga ut ett API är bara det att det också medför ett visst ansvar för uppdatering och support.

"Vi vill vara service providers, men måste samtidigt ställa tydliga krav på de som utvecklar exempelvis mobila appar att de ställer upp med en motprestation och inte förvanskar eller förändrar informationen, så det kräver en viss planering från vår sida”, menar Åke Lindström.