Gustav Söderström på Spotify (till höger) tar hjälp av Erik Hallberg på Telia för att lansera brett och nå fler.
Efter att Spotifys musiktjänst blev en succé i datorn har turen kommit till mobilen. Och där går nu Spotify ihop med mobiloperatörerna om paketpriser på telefon, musik och abonnemang. Spotifymobilen är snart här, berättar Telias mobilchef Erik Hallberg.
– Ja, vi kommer att göra en Spotifymobil, med allt installerat från start. Man ska bara ta en kartong i butiken, betala, och sedan är allt klart. Orden är Erik Hallbergs. Jag sitter med honom och Spotifys mobilchef Gustav Söderström och pratar om vad som komma skall. Spotify finns redan som ett mobilprogram, men nu ska man nå ut bredare. Precis när Telias Spotifymobil finns I butik vill Erik inte berätta, men det ska ske ”snart”.
”Snart” är också ordet som Gustav Söderström svarar med när jag frågar om när Spotify kommer till mobilsystemet Symbian, som sitter I bland annat Nokias smarta mobiler och I Sony Ericssons nya telefon Satio.
– Nu finns vi till Iphone och Android. Jag hoppas att Symbianversionen kommer ut här före jul, och sedan ska vi arbeta vidare med Windows Mobile-versionen, säger Gustav Söderström.
Annons
”Fungerande vertikaler”
Annons
Men det handlar inte bara om att bygga programvaror och skicka musikfiler via mobilnätet. Det handlar också om hur tjänsten paketeras.
– Vi måste göra mycket åt paketeringen, där har vi inte varit bra hittills, när man måste gå in på en webbsida och fylla I ett kreditkort för att kunna prenumerera på premiumtjänsten, säger Gustav Söderström.
Han lyfter fram Apples samarbete med mobiloperatörer som ett föredöme.
– Vi tror mycket på det som Apple gjort. Vi tror på fungerande vertikaler, alltså en paketering av betalning, integration och distribution av tjänsten. Det är vad mobiloperatören kan stå för, säger Gustav.
Vi gör ett försök att ta en bild på Gustav och Erik på översta våningen, men det visar sig vara svårt. En stor kinesisk delegation har intagit övervåningen för att njuta av den flotta utsikten över Stockholm. Telias informationschef Bengt Olsson skrockar och säger att "ja vi är ju ett globalt företag". Erik Hallberg fyller i med en berättelse om Telias expansion i Nepal. Även om det inte är Nepal som Spotify just nu har siktet inställt på så är det just Telias storhet som fått Spotify att söka sig till just Telia, enligt Gustav Söderström. Telia kan göra Spotifys musiktjänst spridd till åtminstone Sveriges mobiltelefoner. Det är just bredden man vill åt. Spotify når redan teknikentusiasterna utan Telia. De skaffar Iphone eller Android-telefoner och kör glatt Spotify i mobilen redan idag. Men nu vill man nå fler med sin mobiltjänst.
– Telia har visat med andra nya tjänster att man kan göra ett bra jobb med att nå andra än bara geeks, säger Gustav Söderström. Vi har haft den här diskussionen med Telia under ganska lång tid. Vi ville ha en partner som har såväl mobilkunder som tv och fast bredband, säger Gustav.
När du nu pratar om tv - hur är det egentligen? Kommer ni att stanna vid musik, eller funderar ni också på att streama film och tv? Snart kommer ju även mobilnäten att ha tillräckligt med bandbredd för det?
– Vår vd Daniel fick den frågan nyligen i London, och då svarade han att - visst, allting går, och video är inget problem rent tekniskt. Dagen därpå stod det i tidningen att Spotify-chefen bekräftar att Spotify ska satsa på film, säger Gustav och fnissar. Men han vill inte slå bort idén att Spotify skulle kunna distribuera film. Om en bransch som musikbranschen gör sitt innehåll tillgängligt på det här viset, och ser en affärsmodell i det. Då är steget inte långt alls till filmbranschen. Men det är viktigt för ett företag att fokusera också, och vi fokuserar på musik nu.
Hur ser ni på filmtjänsten Voddler, som försöker göra lite som Spotify med film?
– Det är skitkul med Voddler. Jag tycker att de är jätteduktiga, säger Gustav Söderström.
Att streama film är ju I sig inget nytt, mindre nytt än musik på sätt och vis. Telia säljer redan 137 000 fiilmstreamningar I månaden via bredbandet idag, berättar Erik Hallberg. Men med Telias och de andra streamingtjänsterna får man betala en rejäl slant för varje film – alltså mer som på den gamla videobutiken än som på Spotify.
Erik Hallberg nickar instämmande till Gustav Söderströms entusiasm inför Voddler.
– När du säger Voddler så... det är jättekul. Jag vill ha musik, Spotify och film – visst. Men jag vill få ihop det på ett bra sätt. Spotify gör nu en transparensresa – det vill säga de ser till att man får samma innehåll på olika plattformar. Samma musik, samma spellistor oavsett om man är på datorn eller i mobilen, säger Erik Hallberg.
Att en av Spotifys ägare är den stenrike kinesen Lee Ka-Shing, som också äger mobiloperatören Tre, ser varken Gustav Söderström eller Erik Hallberg som något problem för Telias och Spotifys nya samarbete. Trots att det nu på sätt och vis är ett av konkurrentens systerföretag som Telia samarbetar med.
– Jag tycker snarare att det är positivt, för det är en kvalitetsstämpel på tjänsten när den typen av investerare går in. De gör en analys som bygger på att varje investering ska ge return of investment, säger Erik Hallberg, som uppenbarligen uppskattar konkurrentens – och Spotifys – ägare.