NK och Telia skapar butik för kläder och mobiltelefoner

Publicerad Senast uppdaterad

Kombinationen trendiga klädmärken och mobiltelefoner ska vara ett nytt sätt att få potentiella kunder att upptäcka produkterna. Det hoppades företrädarna för Telia, NK och företaget Retail and Brands som äger ett par hundra klädbutiker i Sverige.

- Mobiltelefonen kommer också att utvecklas till en modeassecoar, sa Håkan Steinbüchel, vd för Nordiska Kompaniet.

Och Siemens nya modetelefoner Xelibri platsar helt säkert i butiken, inte minst halsbandsmobilen Xelibri X3.

Vi som var där från Mobil passade förstås på att känna på de nya telefonerna, och vi kan konstatera att knapparnas utforming kommer telefonernas ägare att behöva lite tid för att vänja sig med. Xelibri X3 har dessutom bara en joystickknapp för att mata in samtliga siffror, men det fungerade faktiskt.

Även mer vanliga modeller ska säljas i butiken, och telefonerna ska paketeras tillsammans med kläder och skor.

Vad sägs exempelvis om sportskorna Puma MY7 tillsammans med en matchande Sony Ericsson T610 (blå) och abonnemanget Telia Classic (24 månader)? Det är ett av de paketerbjudanden som butiken ska ha från och med imorgon.

Telia har ett avtal om att vara den enda operatör vars abonnemang ska säljas i den nya butiken, och i företaget Retail and brands övriga butiker.

En lite speciell fördel med den nya butiken är att köparna kan testa att ringa och använda telefonerna före köpet, precis som man kan testa jackor och byxor innan man handlar.