Nokia 8210 har fel på displayen
Mobil har tidigare skrivit om problemen med Nokia 8210.
För ett år sedan köpte Ekobrottsmyndigheten i Stockholm 100 Nokia 8210. Redan efter ett halvår började det dock bli problem med displayerna. På närmare hälften av de köpta 8210 har displayen gått sönder en eller flera gånger. Nu har garantitiden gått ut, men de krånglande displayerna består.
- Telefonerna funkar som de ska att prata i, men man ser inte vad det står på displayen. Vi vill ha garantitiden förlängd, säger Byrådirektör Anna Stormats på Ekobrottsmyndigheten till Dagens Nyheter.
Nu tvingas alltså myndigheten betala tusen kronor för varje telefon som måste lagas. Hittills har hälften av de inköpta telefonerna skickats på reparation en eller två gånger.
- Jag skulle säga att felprocenten på Nokias 8210 ligger på 98 procent. Vi kan laga en telefon både en, två och tre gånger, och det är alltid samma fel på displaymodulen, säger Claes Brolinson, kundansvarig på återförsäljaren Pockit, till Dagens Nyheter.
Nokia säger att man nyligen blivit medveten om problemen med Nokia 8210, men man vill inte avslöja hur många felaktiga exemplar det rör sig om.