Två varumärken blir ett

Nokia gör sig av med Ovi

Varumärket Ovi ska inte längre användas för att sälja innehåll och tjänster. Nu är Nokia det enda varumärke som den finska tillverkaren vill bli förknippad med.

Publicerad Senast uppdaterad

I augusti 2007 lanserade Nokia sin Ovi-satsning där man skulle samla tjänster, spel och innehåll under samma tak. Ovi, som betyder dörr på finska, skulle utgöra en dörr till internet för Nokias användare. Efter drygt 3,5 år har Nokia kommit fram till att det är dags att stänga dörren.

Varumärket Ovi kommer att fasas ut för att vara helt borta under nästa år. Där "Ovi" ingår i namnet på en tjänst kommer ordet att ersättas av "Nokia".

- Vi har bestämt oss för att ändra vårt tjänstevarumärke från Ovi till Nokia. Genom att centralisera vår tjänsteidentitet under ett varumärke, inte två, kommer vi att förstärka Nokia som huvudvarumärket, säger Nokia marknadsföringschef Jerri DeVard på tillverkarens blogg.

Att Nokia vill stärka det egna varumärket när man nu ska använda Windows Phone som sitt primära smartphone-system och börja tillverka telefoner i samarbete med Microsoft har säkert haft betydelse för beslutet att lägga ner Ovi-konceptet.