Nokia klarar trycket

Nokia rapporterade i dag om resultatet för sista kvartalet 2006. I korthet kan sägas att försäljningen av billigare mobiltelefoner går bra medan de dyrare multimediemobilerna inte säljer lika bra. Trots stark internationell konkurrens lyckas Nokia hålla både vinsten och marknadsandelen i schack.

Publicerad Senast uppdaterad

För hela bolaget uppgick vinsten efter skatt under fjärde kvartalet till 1.273 miljoner euro.

Precis som för många andra tillverkare sjönk genomsnittspriset per mobil under sista kvartalet, i Nokias fall ner till 89 euro per mobil jämfört mot 99 euro samma period förra året. Men det verkar som Nokia kan konsten att hålla tillverkningskostnaderna nere.

Mobiltelefonförsäljningen blev cirka 7,1 miljarder euro och affärsområdet hamnade på en rörelsemarginal på 17,8 procent.

Inom området multimedia, där de avancerade mobilerna ingår, ökade omsättningen med blygsamma 6 procent. Det förklaras av Nokia med försenade produktlanseringar och sämre försäljning i Nordamerika.

Nokia anger själva sin marknadsandel inom mobiltelefoni till 36 procent, vilket gör dem till nummer ett i världen.

Samtidigt ansökte Nokia om avlistning från Stockholmsbörsen och anger den minskade handeln som skäl.