Nokia lovar obegränsad musiknerladdning

Uppdaterad 16.50 I Nokias nya tjänst "Comes With Music" ska användarna få tillgång till miljontals låtar och de låtar som laddats ner får man behålla utan att man behöver förnya prenumerationen.

Publicerad Senast uppdaterad

Under nästa år kommer Nokia att börja sälja mobiler där ett års tillgång till ett mycket stort antal låtar under ett års tid kommer att ingå i priset. Det är inte klart hur många låtar eller vilka bolag som kommer att levereras musiken men Nokia uppger att det kommer att röra sig om "miljontals låtar" och i nuläget är Universal Music klart som en av de skivbolag Nokia kommer att samarbeta med.

Om man orkar kommer det att vara teoretiskt möjligt för den som vill att ladda ner samtliga låtar som Nokia erbjuder inom Comes With Music. Nokia kommer inte att tillämpa några regler om "onormalt användande" eller liknande som förekommer hos exempelvis mobiloperatörer.

- Obegränsat är obegränsat, säger Anna Svensson på Nokia till Mobil.

Den musik man laddat ner kan bara spelas upp i den mobil och på den dator som man använt när man registrerat sig för tjänsten. Det är dock möjligt att få med sig sin musik om man byter mobil, men antal byten är begränsat till tre under det första året.

Ett år efter att man köpt sin mobil kommer man att kunna förlänga sin prenumeration på något sätt men pris och övriga villkor för det är ännu inte klara.

Vad tjänar skivbolagen på att ge bort musik så här?

-De ger förstås inte bort det gratis, men jag kan inte kommentera hur vår affärsuppgörelse med dem ser ut, säger Anna Svensson.

När mobil i dag på mässan Nokia World i Amsterdam talade med Tommi Mustonen på som är ansvarig för Nokias musikaffär medgav han dock att musiken kommer att vara DRM-skyddad i formatet WMA. Itunes och Apples grundare Steve Jobs har tidigare sagt att en DRM-fri låt säljer upp till tio gånger bättre än en med DRM-skydd, en erfarenhet Apple vunnit via sin musiktjänst Itunes.

På frågan hur Nokia ska kunna tävla med Itunes, radar Tommi upp ett antal skäl. Han menar att Nokia länge haft fokus på mobil musik och att bolaget har en djup förståelse för konsumenterna och bra upplevelser. Ett av de främsta skälen till att Nokia ska nå framgång är helt enkelt storleken på bolaget och den enorma marknadsandel man har. Med det kommer också ett välkänt varumärke som ska göra att kunderna litar på bolaget.

- Nokia är till exempel enligt undersökningar det varumärke man litar på mest i Asien, säger Tommi Mustonen.

Han uppger att man kommer att fortsätta leta efter lokal musik och lokala partners för att hitta musik.

På frågan om de här tjänsterna inte kräver billigare trådlös uppkoppling svarar Tommi att det går att hantera på olika sätt.

-Fler och fler operatörer erbjuder flat rate, men jag hade önskat att det gick snabbare - men det händer.

Nokia samarbetar med operatörerna och tillkännagav idag ett nytt samarbete med Telecom Italia, utöver de existerande med Vodaphone och Telefonica.

Däremot vill inte Tommi Mustonen uppge om man i dag planerar några samarbeten med svenska operatörer.

Enligt Nokias undersökningar laddar de flesta ner musiken på sina datorer och överför till telefonen. Han menar också att man kan lösa det genom att lägga in låtar man hör på stan i en "önskelista" för att ladda ner dem senare när man har en billig uppkoppling.