Nokia: Reklam för musikmobil översattes fel

Enligt Nokia var det en felaktig översättning som låg bakom att musikmobilen 5310 Xpress Music påstods kunna hantera "alla musikformat".

Publicerad Senast uppdaterad

Det var en affischkampanj för Nokia 5310 Xpress Music som fick Konsumentombudsmannen (KO) att dra slutsatsen att Nokia ägnade sig åt vilseledande marknadsföring och därmed bröt mot marknadsföringslagen. På affischerna stod att telefonen "tar alla musikformat" när den i själva verket bara kunde hantera fem av de format som finns.

Nu förklarar Nokia formuleringen med att något gått snett då kampanjmaterialet översattes till svenska.

- Det har blivit fel i översättningen när vi har översatt vår egen kampanj, säger Oskar Södergren på Nokia till Mobil.

- Det är vi jätteledsna för och vi har rättat på de kampanjer som vi har tillgängliga

Södergren säger att den korrekta formuleringen skulle ha varit "tar nästan alla musikformat".

Om det konstateras att Nokia har brutit mot marknadsföringslagen kan man tvingas betala en straffavgift på upp till fem miljoner kronor. KO har begärt att Nokia ska inkomma med ett yttrande senast den 25 januari.