Nokia stäms för defekta displayer
Juristerna menar att Nokia känt till defekten i sina mobiltelefoner ända sedan 1998, men ändå fortsatt sälja telefoner som varit behäftade med felet.
Nokia har tidigare läxats upp av australiska myndigheter för försäljningen av telefoner med defekta displayer. De amerikanska juristerna försöker nu använda så mycket fakta som möjligt från vad som framkommit i Australien. Enligt juristerna fortsatte Nokia sälja defekta 8210-telefoner under hela 2001 trots att felet var allmänt känt långt innan Nokia till slut rättade till det.
Juristerna driver fallet som ombud för Henry La, som köpte en Nokia 8290 i februari 2001, och sedan strax fick displayproblem med sin telefon. Juristerna vill nu driva processen som en kollektiv stämning där andra kunder som drabbats av samma problem ska kunna få skadestånd av Nokia.
De felaktiga displayerna har även suttit i Nokia 8210-telefoner som sålts i Sverige.
- Vi hade problem med en komponent som vi sedan bytte ut. säger Tomas Chatzopoulos på svenska Nokia.
Han menar att det tog tid att upptäcka felet och att det var därför man hann sälja en hel del telefoner med den felaktiga komponenten.
- Vi har absolut inte medvetet sålt defekta telefoner, intygar han.
Den 10 april 2002 gick svenska Nokia ut med ett pressmeddelande där man meddelade att man bytt ut den felaktiga komponenten ledde till displayproblem. Om de nu framlagda uppgifterna stämmer så hade problemen med skärmen i Nokia 8210 då länge varit kända inom företaget.