Nokia störst på 3G i Sverige

Nokia har återtagit platsen som största mobiltelefonmärket i Sverige. På 3G-telefoner är det numera stor skillnad mellan Nokia, som har 40 procent av marknaden, och Sony Ericsson som har 30 procent av den svenska marknaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Sony Ericsson har länge dominerat den svenska marknaden på mobiltelefoner, både när det gäller 3G och vanliga GSM-lurar. Men nu har det hänt något. Enligt färsk statistik från analysföretaget IT Research är Nokia nu störst när det gäller mobiltelefoner i Sverige.

Sony Ericsson är tvåa och Samsung trea, enligt IT Research.

Men nu har tidningen Mobil kommit över statistik från analysföretaget GFK där vi också kan ta del av hur stora marknadsandelar som mobiltelefontillverkarna har i Sverige.

Enligt den statistiken, som bygger på siffror från januari och februari, är Nokia störst när det gäller 3G-telefoner.

Nokia har här en marknadsandel på 40 procent i landet, att jämföra med Sony Ericsson som har 30 procent.

Extra intressant är att det verkar ha hänt något radikalt direkt efter julhandeln, då stod nämligen Sony Ericsson för 53 procent av försäljningen räknat i procent på antal sålda telefoner. Då var Nokias siffror 12 procent.

Så här ser försäljningen av 3G-telefoner ut räknat i antal enheter

Direkt efter nyår hände alltså något, exakt vad är svårt att säga. Men en stor anledning är troligen Nokias försäljningsstart av deras modell 6280. Den modellen var under januari och februari den mest sålda 3G-telefonen av alla i landet, den ligger på sjätte plats på den lista som Mobil har redovisat idag på de mest sålda modellerna i landet.

Trea på listan när det gäller försäljningen av 3G-telefoner ligger Samsung med 16 procent, tätt följt av LG med 15 procent. Dessa fem tillverkare dominerar helt och hållet 3G-försäljningen i Sverige just nu.

Om man ser till värdet av försäljningen när det gäller 3G-telefoner så står Nokia för 46 procent av försäljningen, Sony Ericsson för 30 procent, LG för 15 procent och Samsung för 8 procent.

Här ser man värdet av sålda 3G-mobiler i Sverige under januari och februari

Enligt den statistik som Mobil har kommit över, som bygger på GFK:s siffror från januari och februari var Sony Ericsson fortfarande den största tillverkaren av mobiler i Sverige om man slår ihop 2G och 3G-lurar.

Här hade Sony Ericsson 41 procent av marknaden (räknat till sålda telefoner), Nokia hade då 30 procent, Samsung 16 procent. Men tendensen var tydlig, Sony Ericsson tappade i försäljning och Nokia ökade.

Nokia 40 %

Sony Ericsson 30 %

Samsung 16 %

LG 15 %

Sony Ericsson 41 %

Nokia 30 %

Samsung 16 %

LG 4 %

Motorola 4 %

Motorola 3 %

2>