Nokia tappar marknadsandelar

Publicerad Senast uppdaterad

Det genomsnittliga priset för Nokias telefoner ökade under första kvartalet i år till 110 euro, vilket motsvarar cirka 1000 kronor. Att genomsnittpriset ökade berodde på att en högre andel av försäljningen kom från multimedia- och företagssegmenten. Nokia sålde 5,4 miljoner smartphones under första kvartalet i år. Man bedömmer att det totalt såldes 10 miljoner smartphones under 2004. Totalt uppger bolaget att man förlorade marknadsandelar jämfört med fjärde kvartalet i fjol. Man gick från 34 procent av marknaden till 32 procent av marknaden.

I en intervju med CNBC som återges av nyhetbyrån Direkt säger Nokias koncernchef Jorma Ollila att man räknar med att öka marknadandelen under andra och tredje kvartalet. När han fick frågan om Nokia förlorat marknadsandelar till Motorola blev svaret:

-Det är inte en enda marknadsaktör som tagit andelar.