Nokia tappar till Sony Ericsson

Publicerad Senast uppdaterad

Det är det tyska analysföretaget Gfk som tagit fram försäljningsiffror för den svenska marknaden under de senaste fjorton månaderna. Svenska Dagbladet rapporterar att Nokia under den tiden gått från en marknadsandel på 56% till att bara ha 34% av marknaden. Under samma tid har Sony Ericsson ökat från 30% till 37% procent. Därmed är Sony Ericsson störst på den svenska marknaden.

Enligt Daniel Lindholm, marknadsdirektör på The phone house, är förändringen under de senaste 14 månaderna ett resultat av en trend som inleddes redan när Sony Ericsson lanserade T68 under 2001. Framgången med T68 följde man upp med T610, som blev en ännu större försäljningsframgång, och nu senast också med T630.

Framgångsreceptet för Sony Ericsson är en kombination av mycket teknik till ett förhållandevis lågt pris, förpackat i en design som uppskattas av många.

-Nokia har saknat motsvarande produkter i det segmentet, säger Daniel Lindholm.

Nokia har dels legat efter när det gäller telefonernas funktioner. Dels har man inte lyckats lika bra med designen.

-Vissa produkter har haft en design som bara tilltalat en liten målgrupp, säger Lindholm.

Det är först nu, i och med Nokia 6230, som man fått en modell som på allvar kan konkurrera med Sony Ericssons telefoner.

Hos The Phone House säljer 6230 bra, trots att den är betydligt dyrare än T630. T630 säljer visserligen klart bättre än 6230, men om den fick ett pris i nivå med T630 skulle läget kanske se annorlunda ut, tror Lindholm. Nokias senaste kvartalsrapport kan vara ett tecken på att man planerar att förändra prissättningen, enligt Lindholm.

-Som jag tolkade deras senaste rapport ska de prioritera att ta marknadsandelar, säger han.

Enligt honom kan man vänta sig båda lägre utgångspris på nya Nokia-telefoner och större prissänkningar av gamla modeller när nya lanseras.

Att man lyckats med 6230 innebär inte att Nokia därmed vänt den nedåtgåenden kurvan. Produktlanseringarna kommer allt tätare och enligt Lindholm har varje produktlansering blivit viktigare. Redan i juni kommer Sony Ericsson med K700, en modell som på sikt ska ta över efter T630.

-K700 är en riktigt bra telefon, säger Lindholm.

K700 är bland annat utrustad med radio. Radio har hittills varit något som Nokias modeller haft men Sony Ericssons telefoner saknat. Dessutom har K700 en bättre kamera än T630, mp3-spelare och ett internt minne på hela 32Mb. Lindholm förutspår att den kommer att sätta ett tydligt avtryck i försäljningssiffrorna då den släpps i sommar:

-Då kommer det att hända saker, säger han.

Mobil har inte lyckats nå någon på Nokia för en kommentar.