Nokia tror på cirkulerande innehåll

Bilder, filmer, musik och andra typer av innehåll kommer i allt större utsträckning att skickas mellan vänner istället för att laddas ner från gemensamma källor, förutspår Nokia.

Publicerad Senast uppdaterad

I en ny undersökning har Nokia låtit intervjua 9000 personer som alla bedömts vara "trendsättare". Deltagarna i undersökningen var mobilanvändare i åldrarna 16-35 år, bland dessa fanns både Nokia-användare och de som använder mobiltelefoner från andra tillverkare.

Utifrån vad dessa personer svarat anser Nokia att man kan identifiera fyra trender som då de sprids till bredare konsumtgrupper förväntas påverka hur underhållning konsumeras. "Immerese Living" innebär att gränsen mellan verkliga tillvaron och den uppkopplad tillvaron att vara blir mindre skarp. Konsumenter som vill ha allt mer nischad och detaljerad information kommer att leda till framväxten av något som Nokia valt att kalla "Geek culture".

Konsumenter kommer också att i större utsträckning än idag att efterfråga sådant som har lokal anknytning. Den fjärde trenden som Nokia tror kommer att bana väg för cirkulerande innehåll ligger i sig självt ganska nära då "G Tech" handlar om en så kallad feminisering av tekniken och underhållning där samarbete och demokratisering är centrala begrepp, liksom även känslor och inp>En av slutsatserna som dras i undersökningen är att upp till en fjärdedel av det innehåll som konsumeras om fem år kommer att till större delen ha skapats, ändrats eller delats inom umgängeskretsen