Norge långt före Sverige på sms-tjänster
Det som hänt med den svenska marknaden på senare tid är att ringsignaler och loggor inte längre dominerar marknaden, berättar Emma Thorsén på Digiscope. I stället står dessa nu för bara 10-15 procent. Lika stor andel av den svenska marknaden för sms-tjänster har flera andra områden:
Chat- och datingtjänster Tävlingar och lotterier
Sms-omröstningar
Nyheter och sport TV-interaktion Nyheter och sport via sms har hittills blivit större i Norge. En viktig anledning är att operatörerna har gjort det enkelt för innehållsleverantörerna att komma ut med innehållet, menar Emma Thorsén.
Sms-tjänster med nyheter och sport är inte det enda som är större i Norge än i Sverige. Andra saker där norrmännen använder mycket sms-tjänster är för nummerupplysning och tjänster där man får tips anpassade utifrån den plats där man befinner sig. Till exempel för att hitta till närmsta pizzeria, apotek eller bensinmack.
Vad händer då i framtiden?
- Nummerupplysning och informationstjänster som baserar sig på positionen där man befinenr sig kommer växa även i Sverige. Mer speltjänster kommer absolut, till exempel online-spel. Sedan kommer nyheter och sport att bli större i framtiden, precis som det blivit i Norge.
Omsättning på sms-tjänster:
Finland: 75 miljoner euro Norge: 65 miljoner euro Sverige: 36 miljoner euro Danmark: 24 miljoner euro