Ny operatör priskrigar med sms

Zapcell är namnet på en ny svensk operatör som nu sänker sms-priset till 16 öre per sms. Men målgruppen för operatören är också invandrare - med flerspråkig kundtjänst och priser på cirka 1 krona per minut till länder som Irak, Turkiet och Serbien.

Publicerad Senast uppdaterad

16 öre per sms är betydligt lägre än konkurrenternas sms-priser. Det ger också betydligt lägre sms-pris än många "sms-paket" som operatörerna erbjuder i tillägg till sina vanliga abonnemang. Hos Tre kan man exempelvis betala 49 kronor i månaden för 100 sms, vilket innebär 49 öre per sms om man lyckas använda upp samtliga sms.

Även minutpriserna för röstsamtal har Zapcell pressat ner. Abonnemanget Zap Simple har både sms-priset 16 öre, och ett rakt pris på 60 öre per minut till alla andra operatörer och det fasta telenätet - utan öppningsavgift på samtalen.

- Abonnemanget utan öppningsavgift tjänar man ju definitivt på om man ringer många korta samtal, säger Annika Liljenberg på Zapcells kundtjänst.

Andra operatörer har vanligtvis öppningsavgift på mellan 50 öre och en krona per samtal, som en extra avgift. Zapcell har också ett abonnemang med öppningsavgift (69 öre) på alla samtal - Zap Zero. Där blir minutavgiften i stället 36 öre för telefonsamtalen, om man binder sitt abonnemang 18 månader.

En sak att tänka på är dock att Zapcell i likhet med många andra lågprisoperatörer debiterar per påbörjad minut. Ringer man alltså bara 20 sekunder får man ändå betala för en hel minut. I de nämnda abonnemangen finns ingen månadsavgift, men en minimidebitering på 99 kronor i månaden. Använder man mobilen för mindre än 99 kronor en månad blir man alltså ändå debiterad 99 kronor.

Den främsta målgruppen för Zapcells abonnemang är dock inte prisjägare i största allmänhet. Genom att ha en kundtjänst som talar flera utländska språk, och särskilt låga priser till fem utvalda länder, hoppas man på att vinna vissa grupper av invandrare som kunder.

- Vi har extra låga priser till Turkiet, Serbien, Bosnien, Irak och Syrien, säger Annika Liljenberg.

Operatören Zapcell är startad av personer med kurdisk bakgrund, och där har det funnits en insikt om behovet av en flerspråkig kundtjänst.

- Vår kundtjänst talar även arabiska, kurdiska och turkiska - förutom svenska, engelska och danska, säger Annika Liljenberg.

Att detta har gått hem hos vissa kundgrupper är väldigt tydligt, menar hon.

- Ja, det är något som vi verkligen har märkt, det här är målgrupper som man inte når annars, vi ser vilket stort behov det funnits av kundtjänst på dessa språk, och att våra kunder känner sig trygga med det.

Zapcell är en så kallad service provider i Telenors mobilnät, och alla samtal kopplas alltså via Telenor-nätet.

Öppningsavgift 0 kr

Inom Sveriges fasta och mobila nät 0,60 kr

0,16 kr per sms

3 kr per mms

99 kr minimidebitering per månad

Debitering för röstsamtal sker med 60-sekundersintervaller, alltså per påbörjad minut

LANDFAST MOBIL

Turkiet 0,64 1,44

Serbien 1,24 1,24

Irak 1,37 1,37

Bosnien 1,71 2,37

Syrien 2,75 2,75

(Öppningsavgift i abonnemanget tillkommer, dock ej med Zap Simple.)