Ny undersökning: Operatörerna förstår inte kunderna

Publicerad Senast uppdaterad

Det är Capgemini och utbildningsföretaget Insead som har jämfört vad kunderna vill ha och vad operatörerna tycker är vikigt. Både operatörer och kunder tycker att priset är en viktig faktor, men trots det tycker 57% av kunderna att priserna är för höga. Det kan visserligen vara en mänsklig egenskap att alltid vilja betala mindre så just den siffran bör man kanske ta med en nypa salt.

Mer uppseendeväckande är att 77 procent av de tillfrågade operatörerna menade att avancerade tjänster var ett bra sätt att hävda sig i konkurrensen. Men det tycker inte kunderna. Exempelvis ansåg 60 procent av kunderna i åldersgruppen 35-40 år att enklare tjänster var viktigare än mer avancerade. Bara en fjärdedel av operatörerna tycker att enkelhet är något man kan konkurrera med.

Täckning och det som i undersökningen kallas bekvämlighet uppges vara avgörande för kundernas mobilanvändande. 74 procent av användarna skulle använda mobila tjänster mer om täckningen blev bättre i byggnader, i tunnelbanor och på tåg. 79 procent säger att det skulle öka användningen om headsets subventionerades av operatörerna.